Passau 2018
Passau - Bécs kerékpárút, a klasszikus.
Ez
Európa talán egyik legismertebb kerékpártúra útvonala.
Sok év óta gondoltunk rá, hogy egyszer meg kellene csinálni, két éve már a
tervezéshez is eljutottunk. Akkor nem sikerült, tavaly meg más irányba mentünk.
És eljött a 2018-as év, amikor leporoltuk a terveket és a project új lendületet kapott. Az
már elsőre azonnal
látszott, hogy sokkal drágább kirándulás lesz, mint az eddigiek, közben meg
beütött egy forintgyengülés is, ami tovább növelte a költségeket, de szerencsére megvolt a
szükséges keret.
A tervezésben néha voltak lelkesedésbeli nehézségek, viszont a felkészülésen ez
nem látszott, például többször tekertünk edzés és próba gyanánt kisebb távokat,
az ezeken szerzett tapasztalatok miatt úgy gondoltam, nem lehet probléma a Duna mellett sem.
Nulladik nap, szombat. A Passauba való eljutás nem volt túl egyszerű. Hárman
vonattal utaztak oda, a többiek autóval, a kerékpárokat a Transittal vittük fel,
amit öcsém még aznap vissza is hozott Szombathelyre. A Corolla velünk maradt.
Szállásunk a Rotel Inn-ben volt, ami egy különös építmény a Duna-parton a
belváros közelében, és amelyben újraértelmezhettük a kicsi szoba fogalmát.
Délután kimentünk a "vonatosok" elé az állomásra, akik kissé kalandos
körülmények után, de megérkeztek. Elindultuk sétálni a belváros irányába, de
csak egy sörkertig jutottunk, ahol meghallgattuk egymás élménybeszámolóit az
ideutazás viszontagságairól. Aztán tényleg megnéztük a belvárost, a városházát
az árvízi mércével, meg a dómot is.
A passaui dóm
Gyalogosan azért nem is volt olyan kicsi a belváros, mint
amekkorának elsőre tűnt. Este még egy kicsit rikikiztünk, ez egy két perc alatt
megtanulható kártyajáték, fáradt túrázók számára lefekvés előtt
agykikapcsolásnak kiváló lehet.
Első nap, vasárnap. Reggel, amíg a többiek aludtak, tekertem egyet a
városban. Ez a csodásan hűvös időben, néptelen utcákon igazán jól esett, többet
láttam a városból, mint az előző napi hosszú séta során összesen. Reggeli után a
csapat kerékpárral indult a belvárosba, megnéztük az Ilz torkolatát, majd
felgyalogoltunk a Veste Oberhausba, ez egy nagy vár a Duna bal partján, az Ilz
torkolatnál. Innen
nagyszerű kilátás nyílik az Duna és az Inn közt elterülő óvárosra. A
kilátó-presszóban kávéztunk-söröztünk egy jót.
Passau a Veste Oberhaus alól, majdnem madártávlatból
Aztán próbáltuk megtalálni Gizella királynő sírját, ez második kísérletre
sikerült is. Egy egyszerű templom előtt tettük le a kerékpárokat, melynek falán
márványtábla jelzi, hogy
"Ezen ősi templom falai között nyugszik Boldog Gizella
bajor hercegnő, Szent István felesége, az első magyar királyné, a niedernburgi
kolostor apátnője".
A templom teljesen hivalkodásmentes, a jobb oldali hajóban
található Gizella márvány síremléke, rajta és körülötte nemzeti színű szalaggal
díszített koszorúk, amelyek mellé Cs.R. is elhelyezett egy levendulabokrétát.
Sokáig ültem ott, különös meghatottság vett erőt rajtam azokban a percekben.
Aztán a kerékpárokkal leparkoltunk a Duna partján, majd befizettünk egy
sétahajózásra, amely abból állt, hogy felmentünk a Dunán pár száz métert, majd a
Duna és az Inn közös szakaszán lecsorogtunk egy kicsit, aztán az Innen is
felmentünk, majd visszatértünk a Dunán lévő kikötőbe. Az egész nem volt egy óra,
de a melegtől eltekintve kellemes időtöltés volt és még inkább láthattuk, amit
eddig is, hogy az Inn mennyivel (sokkal!) nagyon folyó, mint a Duna.
Megvacsoráztunk az előző nap felfedezett sörkertben, majd foci VB-döntőt
néztünk. Ez egy söröző kinti kiülős részében lett volna, ahol idejekorán még asztalt is
foglaltunk, de az egész programot egy hatalmas eső mosta el, ez elől a
személyzet a TV-készüket bemenekítette a
bejáróba, a nép is ment a TV után, ott mérgelődtünk együtt a németekkel, meg a
többi vegyes nemzetiségű fazonnal azon, AHOGY a horvátok kikaptak a franciáktól.
A franciáknak senki sem szurkolt ... Este rikiki.
Második nap, hétfő, amely tulajdonképpen az első kerékpáros nap. K.
elvállalta, hogy elviszi az autót az első szakaszon a jochensteini vízierőműig,
ő a jobb parton, mi a bal parton mentünk, a nagy találkozás az erőmű tetején
történt meg, ahol közösen léptük át a német-osztrák határt.
Határátlépés
Innen én autóztam tovább, utunk talán legszebb szakaszának kezdetéig, Schlögenig,
majd az autót letéve visszamentem Wesenuferig a többiek elé. Schlögennél a Duna
egy S-kanyart ír le, tehát gyakorlatilag visszafordul, valahogy így:
A kettős kanyar után a csapatot a kompig kísértem, ahol rajtam kívül mindenki
áthajózott a bal partra, elfoglalni az Exlauban lévő szálást. Én visszamentem a
nyolc kilométerrel feljebb hagyott autóért, majd egy közel negyven kilométeres
kerülő után próbáltam megtalálni Exlaut, ez nem kis nehézségek után sikerült
csak, ugyanis a térkép meg a GPS Dorf felől jelölt olyan utakat, amelyek vagy
voltak, vagy nem, de a valóságban autóval semmiképpen nem járhatók.
A Duna Dorf felől, Exlau meg valahol lent ...
Exlaut végül az Untermühl felőli híd alól tudtam elérni (segítségül, ha valaki
arra járna...)
Ez egy egészen kiváló szállás volt, vacsorára meg akkora adag sült bordát
kaptunk, hogy alig bírtunk vele, de azért mi győztünk.
Harmadik nap, kedd
Reggel szokásomhoz híven tekertem egy kicsit, visszamentem a kompig, tehát
bejártam azt a szakaszt, ahol én előző nap nem jártam. Oda vissza 12 kilométer
volt, de nagyon megérte.
Hogy milyen volt?
Ilyen:
Béke-part
Aznap délelőtt K. és F. vitték az autót, elmentek megnézni egy kertészetet, (ez
K.-nál szakmai ártalom) mi pedig egészen a wilheringi Uferig tekertünk, amely
falu kompkikötőjénél a találkozót beszéltük meg velük, de mint kiderült, több
Ufer nevű hely is volt a környéken, emiatt ez a találkozó csak elég nehezen jött
össze. Innen én vittem be az autót Linzbe, ahol egy kicsit belvárost néztünk és
ebédeltünk, előbbi némileg
felesleges volt, mert bár Linzet legtöbben nem ismertük, de ennyi idő alatt ekkora
várost nem is lehetett még nagy vonalakban sem megnézni. Viszont elmondhattuk,
hogy Linzben is jártunk! A Linzből kifelé vezető út kicsit miskolcos-ózdos
jellegű volt, legalábbis nekem, mert az én utam az autóval a gyárvároson át vezetett. A szállásunk
az innen 30 kilométerre lévő St. Pantaleonban volt, ahol letettem az autót, majd visszamentem a többiek elé
egészen az Enns-torkolatig, ahol egy, csak táblával jelzett kerékpáros
kompkikötőnél vártam a csapatot. Ez egy elég furcsa kis komp volt, melynek három megállója
volt és a Duna két partja meg az Enns-torkolat között közlekedik, de csak ha van
utas, egyébként telefonon kell
felhívni, vagy integetni neki, és akkor jön.
A komp érkezése
A St. Pantaleonban lévő szállás is
nagyon szuper volt, bár a szomszédos templom harangja kora reggel kissé
hangosnak tűnt.
Negyedik nap, szerda
Reggel A.-val bementünk autóval Mauthausenbe bevásárolni, de ezek a fránya
keménydiszkontok nagyon későn nyitnak, a kisboltok meg Ausztriában jobbára
megszűntek. Végül egy benzinkútnál találtunk egy Spar Express-t, ott szereztük
be a reggelinek valót.
Indulás St. Pantalenonból
St. Pantaleontól érdekes mezőgazdasági utakon, majd a
Duna-töltésen tekertünk vidáman, de ez a jókedv csak Wallsee-ig tartott, ahol
S.-nek defektje lett a hátsó kerekén. Igen, az én hibám volt, a külsőből már
kilátszott a szövet is, indulás előtt talán alaposabban kellett volna
ellenőriznem a kerékpárt, de tényleg nem tűnt fel, hogy valami gond lehet. Gyors
áttervezés után egy logisztikai bravúr:
Cs.R. bevállalta, hogy Wallsee-ben marad S.
kerékpárjával, mert azt gondolta, addig megnézi a római kori múzeumot (ez nem
sikerült, mert a múzeum zárva volt) mi továbbmentünk Ardegger Marktba, ahol K. várt bennünk az
autóval. Kerékpárcsere után a csapat indult tovább Ybbs-be, én visszamentem az
autóval, rajta a kerékpárommal Cs.R.-ért és S. bicikliéért Wallsee-be, majd
elmentünk Ybbs-be, mert ott volt a legközelebbi kerékpárbolt. Ybbs-ben kicseréltem a kopott
külső gumit, meg a defektes belsőt, és ott találkoztunk a csapattal. Egyszerű,
nem? Ybbs nem rossz hely, de már kissé nyűgös volt mindenki, azaz inkább a
gyerekek, ezért kerestünk egy jónak tűnő éttermet. Valószínűleg a város
legrosszabb éttermét sikerült kifognunk, bár a kaja jó volt, és személyzet is
udvarias, de kilencen nyolcféle ételt rendeltünk, és ezek elkészítése meghaladta
a szakácsok képességeit. Valószínűleg oda is égethettek valamit, mert még az
étteremben is sűrű füst gomolygott. Ybbs-ből F. vitte az autót következő
szálláshelyünkre, Melk-be, én S.-vel egyéb okokból később indultam a csapat
után, de még Pöchlarn előtt utolértük őket, és együtt vonultunk be Melk-be, ahol
F. várt bennünket. A melki Hotel Wachauerhof volt a legnívósabb szállásunk
minden tekintetben, csillagos ötös neki! Este egy kis ünnepség keretében F-t
köszöntöttük, majd megittunk három üveg bort, amitől persze jó kedvünk
kerekedett és elindultunk sétálni egyet a nagyon hangulatos belvárosban.
Alulról csodáltuk a kivilágított melki kolostor látványát, fagyiztunk és egy jót beszélgettünk erről meg arról.
Ötödik nap, csütörtök
Reggel tekertem egyet Melkben, meg felmentem a kolostorhoz biciklivel. Délelőtt
megtekintettük a kolostort és a templomot, mely a barokk netovábbja, ez ugye,
mint megbeszéltük, azért nem mindenkinek jön be, sőt sokaknak visszatetsző. Én
általában inkább az egyszerűséget kedvelem, sosem lesz ez a kedvenc templomom,
és igen, csupa arany, meg aranyozás, meg csicsa, meg bálvány, de mégis van benne
valami nagyszerű, azt hiszem, egyedül is maradtam ezzel a véleményemmel.
A melki apátság temploma
A terv az volt, hogy otthagyjuk az autót a melki szállodában, és K. busszal visszajön érte. Az indulás, az valami szörnyű volt. B. elesett és megütötte a váltóját,
ettől kezdve a kerékpárja, főleg emelkedőn időnként kattogott. És még egy csomószor megálltunk hol
ezért, hol azért. És nem tudtunk vizet szerezni. Viszont a táj gyönyörű volt, ez
volt Wachau vidéke, gyümölcsösök, szőlők, Duna-part, hajók, és mind a kilencen
egyszerre voltunk nyeregben, végre. Ennek ellenére mindenki örült, hogy végre
Kremsbe értünk. Itt a jobb éttermek többsége ki tudja miért, délután hosszú sziesztát
tart, pedig mi épp ebédelni akartunk volna. Ez végül is sikerült, találtunk
egyet, ami ebédidőben is nyitva volt. A csapat
fáradtságát látva újraterveztem a logisztikát. K. és F. maradt Kremsben, a
többiek elindultak Tulln-ba a szállásra, én pedig visszamentem Melkbe busszal az
otthagyott autóért. Erre az autóra Kremsben felszereltem K. és F. kerékpárját, majd útnak
indítottam őket Tulln-ba, indulás előtt még ettem egy jó húslevest, majd a
többiek után mentem egyedül, kerékpárral. Mindennel együtt fél órával később
értem oda mint a csapat, igaz, jól megtapostam a pedálokat.
A tullni szállás is hmmm... azért jó volt, de az étteremben este voltak kisebb
problémáink, "rendes" sör helyett citromosat hoztak, (fúj!), meg olyat, amiben volt valami
maszat, ezeket
kicseréltettük, ezek a dolgok növelik a kellemetlenségfaktort. Amúgy azt
gondolom, itt ittuk legjobb sört a túra során.
Hatodik nap, péntek
Reggel tekertem egyet Tullnban, ilyenkor a parton nem annyira könnyű
közlekedni, mert olyan szinten locsolnak, hogy alig lehet járható utat találni. Majd találtam egy olyan kirakatot, amelyben Nipper kutya és egy integető kínai
aranymacska idilli kettőse volt látható, ez annyira vicces volt, hogy rögvest elküldtem Viberen Z.-nak.
A többiek kerékpárral mentek, mi F.-vel az autót vittük be Bécsbe, útközben jót beszélgettünk. Elég sokat vezettem a túra során, ezeket a
nagyvárosokat valahogy senki nem akarta bevállalni, mondjuk tényleg nekem
okozta a legkisebb problémát, a rutin, meg az évek, ugye. A szállás az úgynevezett Kurz Park Zónában volt,
ami már eleve egy necces hely, F. ki- vagy bepakolta a cuccokat a szállodába, én le a bicikliket
az autóról, majd mivel
a számítottakkal ellentétben mégsem volt parkolóhelye az járgánynak, (később azért mégis lett), a
Hadügyminisztérium mélygarázsában kaptunk egy parkolót. F.-vel kerékpárral indultunk a
többiek elé, akiket Klosterneuburg városban találtunk meg, a csapat fele
egy étteremben pihent, másik része pedig strandolt.
Érkezés Bécsbe
Egy sör elfogyasztása után az egész csapat útra kerekedett, Bécsbe viszonylag
kipihenten érkeztünk, a szálloda az M.-ben volt (ez nem a reklám helye), ez a
szálló inkább a fiatalabb
korosztályoknak való hely, de mi fiatalnak éreztük magunkat. És elindultunk wiener schnitzel-t, azaz kirántott húst, más néven bécsi szeletet enni, ha már
Bécsben voltunk. F. javaslata alapján a legjobb/legnagyobb bécsiszelet-készítő
éttermet kerestük fel, amit meg is találtuk. Sajnos az étterem tulajdonosa úgy gondolta,
hogy ideje kivenni a szokásos nyári szabadságát, és kb. egy hónapra bezárt.
Ezért egy másik helyen, a Centiméterben találtuk meg azt a helyet, amely
csillapíthatta csillapíthatatlan éhségünket. Itt akkora adagok ételeket adtak - nem is rosszakat -
amekkorát normál esetben sem képes elfogyasztani egy ember. Jóllakottan, néhány
sör elfogyasztása után indultunk vissza a a kerékpárokhoz.
Bécs, kerékpárjaink
Nyeregbe pattantunk, de
sajnos nem sokáig volt együtt a csapat, A. és B. már a harmadik kereszteződésnél
elveszett. Visszamentem értük, de sehol sem voltak. Telefon A.-nak, aki próbálta
elmondani, hol van, de ott, ahol gondolta hogy van, nem volt. Még pár telefon és
utcabejárás után végre megtaláltam őket egy egyirányú utcában felfelé az ötödik
kereszteződésben. Hogy kerültek oda? Rejtély. Az tény, hogy A. rendes srác, senkit nem hagy
elveszni, inkább elveszik ő maga is. Félhomályos sötétben értünk vissza a
szállásra, ahol eltettük magunkat másnapra.
Utolsó nap, szombat
A hazautazás napja. Reggel F.-vel kiszabadítottuk az autót a Hadügyminisztérium
zárt mélygarázsából, és leparkoltuk a szálló előtti utcában. Bevásároltunk a
közeli, teljesen meglepő helyen lévő belvárosi Pennyben, és megreggeliztünk,
majd kisebb nehézségek árán felszereltük a kerékpárokat az autóra. F., K. és B.
autóval mentek haza Bécsből, mi, többiek Sopront céloztuk meg. A Bécsből való
kijutás nem volt sima, az irányt jól tájoltam be, de forgalmas, vagy egyirányú,
néhol pedig sétáló utcák akadályoztak bennünket, bár a bécsi közlekedés
kifejezetten kerékpáros-barát. Végül megleltük a laxemburgi kerékpárutat,
ami
nagyon jó iránynak tűnt. Ez volt az első kerékpárút a túra során, ami nem volt
mindvégig tökéletesen leaszfaltozott. Laxemburg közelében elhagytuk a kerékpárutat
és
felvettük a jelzőmellényeket, mert felmentünk a 16-os főútra. Nem tudom, máskor is
ilyen mérsékelt-e a forgalom, de szombat lévén az volt. Ez egy főút, kerékpárral
mégis jól járható volt, bár az autók elég nagy sebességgel mentek el mellettünk. Egy
dolog hátráltatott csupán, de az nagyon, az egész napos, következetes forró és
erős szembeszél. Ez kora délutánra minden erőt kivett a csapatból, még engem is
megviselt kissé. Hiába vételeztünk vizet egy faluban, nem jutottunk el
Sopronig, ennek több oka is volt, Á. láthatólag ereje végére ért, körös-körül viszont olyan
felhők gyülekeztek, amelyekből akármekkora vihar is jöhetett, ezért Drossburgban
feladtuk, hogy kerékpárral guruljunk be Sopronba, és vonatra szálltunk. Innen két megálló volt Sopron, ahová egy szuper
osztrák vonaton jutottunk el A soproni állomáson rikikizni szerettünk volna, de
sajnos a francia kártyát másik táskába pakoltam - én ugyebár eredetileg Szombathelyig szerettem
volna tekerni, amely városba megérkezvén az állomás peronján barátaink vártak.
Hazaértünk.
Összegzés.
Ez egy rendkívüli biciklitúra volt, pont az, amelyre régóta vágytam már és most sikerült
végre megcsinálni. Az elvárások nagyok voltak és nem ért csalódás. A csapat
olyan emberekből állt, akik nem mondhatók kifejezetten sportembereknek, sőt,
ebből a szempontból többségében inkább hátrányos helyzetűek voltak.
És mégis, megcsináltuk, egy nagy gratula mindenkinek!
A terep meglehetősen könnyű volt, szinte bárkinek ajánlott, magam részéről
szeretem az igazi kihívásokat is, amikor minden nap estére kicsit
"meghalok", ez a túra most nem olyan volt. De a csapat és a táj kárpótolt ezen "élmények" elmaradásáért.
Más.
Németország és Ausztria drága a mi pénztárcánknak, egy jellemző példa, 3,5 euróért ittuk az
ócska láger söröket, a kóla és víz árakat már meg sem említem, de kétségkívül jól csinálják, mindent annyiért kell
eladni, amennyiért megveszik. Mindezek ellenére egyszerűen jobb ott élni, ez a
vékony pénztárcájú kelet-európai ember
számára
csak akkor igaz, ha ott keresheti meg a pénzét is. Nem, nem tökéletes minden, de közel az,
mert törekszenek rá és ez mindenben látszik, a különbség egy kerékpáros (vagy egy autós) számára legszembetűnőbben az
utak állapotán tükröződik le. És igen, sok a távolról jött ember. Akiket mi
láttunk, olyanok voltak, akik már beilleszkedtek. Nyilván vannak, akik nem, és nyilván vannak kulturális
különbségek, és nyilván vannak feszültségek is, de ezek egy átutazó számára
rejtve vannak, nem annyira
láthatóak. Hogy ez a jelenség hosszú távon mennyire jó egy
társadalomnak, nem most, csak sokkal később dől el. Ami viszont most látható
náluk, az egy jól működő rendszer, ami pedig nálunk van, az egy nem annyira jól
működő rendszer.
Elérhetőség a következő címen: pungorgy kukac freemail pont hu