Az első 1992
Első, hagyományteremtő, hangulatában utolérhetetlen, felejthetetlen kerékpártúrámról írok most nektek. Feketével saját memóriám mélyéből előkapart emlékeim íródtak, ezen később sem változtattam, aztán megkaptam a túráról készült "hajónaplót", az abból vett részletek pirossal betűsek és mind utólag kerültek a szövegbe, zölddel pedig az azt követő kommentárok készültek. Így aztán lehet, hogy nehezebben olvasható a történet, de nekünk, résztvevőknek azt hiszem, mégis, érdekesebb.
A múlt században, sőt a múlt évezredben, 1992-ben történt a dolog,
első kerékpártúránk volt, a túrát Z.
tervezte, és szervezte, és mivel a csapat nagy volt, előre lefoglaltunk minden szállást, ez
a módszer tulajdonképpen bevált, ezért társasággal később is az akkori koncepció szerint
jártunk el. Főként Z. verbuválta a csapatot, mely azonban
valójában B.B. baráti köréből állt. A túrát lázas készülődés előzte meg, erre
jellemző, hogy Z-vel letekertünk Szombathelyről Sümegre és vissza a "főnöki"
tandemkerékpárt tesztelni. A csapat magja a három szombathelyi volt: Z., T., és
jómagam,
a többiek távolról jöttek: Zs. Budapestről, M. Békéscsabáról, G. Jászberényből,
J. Debrecenből és A. Szegedről.
0. nap: Szombathely 1992. július 23. csütörtök
Szombathelyen találkozott a társaság, a távolabbról jövők vonattal hozták
kerékpárjaikat, A. Szegedről azonban majdnem a fele utat kerékpárral tette meg,
és csak a másik felét vonattal. Hogy mennyire kezdő(k) volt(unk), azt az is
mutatja, hogy A. csomagja hátizsák volt... Este a következő napi indulás
megbeszélése B.B.-nél.
1. nap: Szombathely-Mosonmagyaróvár 120 km
112 km
Gyülekezés a legalkalmasabb helyen, nálunk, kertes családi ház, itt átnéztük a
kerékpárokat, felgumipókoztuk a csomagokat, A. is kapott egy csomagtartót a
hátizsákja számára, hiszen hátizsákkal a háton képtelenség biciklitúrázni.
Indulás 9.30. P*-tól. Z* elaludt egy fél órával. Áttekintettük
a tervezett útvonalat a térképen, majd elindultunk a ma (2007-ben) az autós és
kamionos forgalom miatt kerékpárral már teljesen járhatatlan, de akkor még
kisforgalmú 86-os főúton. Első megállónk Hegyfalu volt, itt megnéztük a
templomot, ahol Z-t keresztelték, majd megállapítottuk, hogy a térképünket az
indulási ponton hagytuk...
Pihenők Hegyfalu, Répcelak (ebéd a mozinál) Jánossomorja, Újudvar ->3 kg kenyér,
Móvár ->3 kg kenyér. Móvár: Lajta Turistaszálló keresése. Répcelakon bevásároltunk, és az itt következő, minden kerékpártúrásra
vonatkozó elvek szerint jártunk el:
1.Igyál, mielőtt megszomjazol!
2.Egyél, mielőtt megéhezel!
3.Pihenj, mielőtt elfáradsz!
Valahol Páli előtt volt az első defektünk, persze a tandemen, és persze a defektek mindig a
hátsókeréken történnek, mert azt nehezebb kiszerelni. Egy defekt általában nem
nagy gond, ez sem volt az, így hát hamarosan indultunk tovább és Csorna
érintésével és néhány kisebb pihenő közbeiktatásával délutánra meg is érkeztünk
Mosonmagyaróvárra. Itt megkerestük az előre lefoglalt szállást, városnézésre már
nem maradt erőnk, aznap 120 km-t tekertünk, és ki akartuk pihenni magunk
másnapra. Sikerült ellopnunk fél órát a napból. Ő ezért
cserébe két és fél órát rabolt el tőlünk. Cserearány romlás.
(Ez Z. jegyzete)
2. nap: Mosonmagyaróvár-Tata 105 km
Ind: 10.30. 1 órával később. Mi lesz így 2 nap múlva?
A városból jó korán reggel indultunk Halászi irányába kiváló hangulatban és nagy
lendülettel, ez utóbbit törte meg egy csúnya bukás, J. a tandem mellett
tekergetett, beszélgetett, és összeakadt annak utánfutójával, talán még G., és
M. is elesett, (G. később esett el, Esztergomnál) az eset után megegyeztünk, hogy menet közben nagyobb haladási
fegyelmet kell tartanunk. Móvár és Halászi között H.J. nagy
bravúrja. Bár már az utánfutó nem ment keresztül rajtam.
(A hajónapló írnoka J.) A lendületet újra felvéve értünk Győrbe, ott
valamilyen még működő, vagy már nem működő? házgyár mellett ebédeltünk az
útpadkán. Győr - nagy forgalom. Szerencsénkre egy biciklis
úriember átvitt minket Győrön. Ebéd Győr határában. Győr - Tata -> dombocskák,
csak felmászni volt nehéz rajta. Kilógott a nyelvünk legalábbis nekem.
(J.) Bábolnára érve minden vizünk elfogyott, a Mezőgazdasági Kombinát
valamelyik üzemében kértünk vizet. Nagyigmánd és Kocs érintésével érkeztünk meg
Tatára, ahol az Öreg-tó partján levő kempingben volt a szállásunk. Úgy
emlékszem, hogy csak egyszer éjszakáztunk ott, és mivel aznap több mint 100
kilométert tekertünk, nem néztük meg sem a várost, sem a várat, de még talán a
tavat sem nagyon. Megkezdődött az olimpia és mi nem tudunk
róla semmit.
3. nap: Tata-Visegrád 70 km
Tötyi-mötyi! Összepakolunk le a tóhoz, egy faházban
reggeli (de nem villás) elindulás 10-30-kor (ismét!) Éppen indultunk volna
hegyet mászni, amikor egy jószívű járókelő egy unalmas lapos utat ajánlott
nekünk Mi sírtunk, ríttunk, hogy bírjuk ki a a 10 km-re rövidebb nagy-nagy
hegyektől mentes terepet. De kibírtuk. Reggeli a tóparton, Z. közben egy kecskével barátkozott össze, irány észak,
hamar elértük a 10-es utat, és azt tapasztaltuk, hogy az itteni, Duna menti víz
ihatatlan, gusztustalan, záptojásszagú és -ízű. Esztergom
előtt G* bicikli eső mutatványa. Ő ügyesebb volt.
Na, erre nem emlékeztem. Hamar elértük Esztergomot, itt
megnéztük a Bazilikát és a ma (2007-ben) Főszékesegyházi Kincstárnak nevezett
kiállítást. Innen a 11-es főúton jutottunk el Visegrádra.
Z* nagy jelenete - hisztiparty. (A makrancos hölgy!) Vacsora finom volt.
4. nap: Visegrád 0 km
Itt annyi minden történt, hogy az csak egy teljes napba fér bele, tehát
valószínűleg egy pihenőnapot tartottunk. Pihenőnap
Visegrádon. Kelés 8 körül. Z*-nak még fejlődni kell. Alkalmazkodni más
emberekhez ill. az emberek felkeltését gyakorolni. Nem lett volna semmi baj, ha
a felkeltési mód toleránsabb és nem ajtóstul/ablakostul jön a házba. Z*,
keltettek már téged fel legmélyebb álmodból durván egy pillanat alatt? Próbáld
ki!(J.) "Ez egy
egyszerű zendülés, amit keményen meg fogunk torolni. Első lépésként megvontam a
rumadagját a legénységnek. a vesszőzésen még gondolkozom, de csábítóan hat a
lázadókat áthúzatni a hajógerinc alatt." Admiralitás.
(Z. jegyzete a történtekhez)
Kishajóval átmentünk Nagymarosra,
sétáltunk egyet a faluban, képeslapot adtunk fel, majd visszamentünk Visegrádra.
Dögmeleg idő. Gyalog felmentünk a fellegvárba, A., G., és még valaki egyenesen felmászott a
hegyre, mi többiek a jelzett turistaútvonalon mentünk, de helyenként az is éppen
elég meredek volt. (Valójában a vármászás egy nappal később történt.)
A nagy kártyaparty.
(Tarokk) Z* G*-ka megfogta a huszonegyesemet, igaz,
hogy történetesen a partnere voltam, de ez nem von le semmit a játékának az
értékéből. Nagyon átgondoltan és profin játszik, de láthatólag nem pontra, csak
úgy... Én győztem. (Ez is Z. jegyzete)
5. nap: Visegrád-Budapest 55 km
Felkelés 9.00-kor. (Zoli tanult a tegnapiból és a lányos
szoba keltését Zs*-ra bízta.) Reggeli ... Fel a Várba! Hegymászás,
várelfoglalás. (lásd. tegnapi leírás.)
A 11-es főúton gurultunk le Szentendréig. Többen a társaságból már jártak itt,
de pl. én még nem, főleg nekem volt hatalmas élmény. Megnéztük Kovács Margit
kerámiáit, Wahorn András festményeit, és még néhány kiállítást. Találkoztunk az
akkor még csúcson lévő Torgyán Józseffel, aki a hatalmas meleg ellenére
öltönyben, nyakkendőben sétálgatott a városban, és igazi népvezérként integetett
nekünk. (Láttuk még Waszlavik Gazember Lászlót.) Megkíséreltünk bemenni néhány vendéglátóhelyre, de az árak
elrettentettek bennünk, ezért aztán tovább vettük az irányt Budapestre. Én
akkoriban még nem jártam hetente ide, így aztán már az nagy élmény volt, hogy
kerékpárral jutottunk el idáig. Nagy forgalom. Tiltott
helyen való biciklizés. Végigmentünk a Budai alsó rakparton, majd a
Petőfi-hídon mentünk át Pestre, és egy Kőbányai munkásszállóban foglaltuk el a
szállásunkat.
6. nap: Budapest-Dunaújváros 75 km
Reggeli nélkül soha nem indulok el sehova. Így aztán a munkásszállóban próbáltam
valamit keríteni magamnak, ez egy tejfölös lángos volt. Ezzel a reggelivel
indultam el dél felé. Budapesten kerékpározni rossz, már akkor is az volt, túl
nagy az autósforgalom. Nagy örömünkre magunk mögött
hagytuk Bp-t. Megkerestük az 51-es főutat, azon mentünk dél felé,
kompon keltünk át a Dunán úgy értük el Dunaújvárost.
Útvonal: Bp - Dunaharaszti, Kiskunlacháza, Dömsöd, Dunaújváros. Mai nap
balsors-nap. Z*. szemében van valami... Kiskunlacháza - P*. felemáskorlát
gyakorlata. Hál Istennek keményfejűnek bizonyult - keményfejűségéről később is
tanúbizonyságot mutatott. Kiskunlacházi kocsmárosnő a bunkókirálynő.
Kiskunlacházi rendőrök egyszerűen csak hülyék. Á dehogy, csak rendőrök!!!
(Z. megjegyzése)
A*.
hazament (Szegedre).
Itt (Dunaújvárosban) egy remek
ifjúsági kempingben volt a szállásunk, úgy tudom, ez azóta már nem
működik, sajnos. Dunaújváros is tetszett, bár, lehet hogy ebben Z. várost dicsérő
beszéde is befolyásolt.
7. nap: Dunaújváros-Székesfehérvár 55 km
Z*. észrevette a kontaktlencse hibáját
és hazament újért Szombathelyre.
Ezen a napon sem kellett megszakadnunk, a távolság nem volt túl nagy, így elég
korán értünk Fehérvárra. Ebéd Seregélyes-Szőlőhegyen a
járdán egy meggyfa árnyékában. Hogy hol volt a szállásunk, már egyáltalán nem
emlékszem. Törökudvarban a szállás (egy járókelő
útbaigazítására!) Fürdés, mosás, a Madam szerint csak bugyikát lehet mosni.
Megnéztük a belvárost, estig sétáltunk, söröztünk, talán a túra
legjobb napja volt, azóta sokat jártam a városban, és az, hogy szeretem, jórészt
ezeknek az emlékeknek köszönhető.
8. nap Székesfehérvár - pihenőnap
A*. eljött kocsival G*-ért így elrabolta
tőlünk. Érzékeny búcsú. Kajálás után, hogy el ne felejtsük, egy kis biciklizés.
Lementünk Velencére. Jók voltunk, így királyunk elvitt minket a strandra.
Útvonal: Székesfehérvár, Pákozd, Sukoró, Velence. Strandon: sör + üdítő + tarokk
party. Defekt. 5 cm-es repedés (a tandemen, talán a
naptól) Ebéd-vacsora: Pákozd, Bella betérő
restaurant, meleg étel, hideg ital, sok légy és egy zenegép. 17.30-ra vissza.
Városnézés. 11.15 alvás (Darnyi és Egerszegi aranyérmet nyert.)
8. nap 9. nap. Székesfehérvár-Veszprém 48 km
G. és A. otthagyott bennünk, előre tervezetten, a körülményeket a feledés
homálya fedi. (Előző nap.)
Madam balhézott az ágynemű miatt. Visszatekintve furcsa, hogy akkortájt ilyen kis napi távokat
terveztünk, de talán megvolt az oka: a tandem az utánfutóval eléggé nehézkes
eszköz volt, M. és jómagam pedig váltó nélküli kontrás biciklivel mentünk.
Biciklizés a rekkenő hőségben.! Sárszentmihály, Berhida, Királyszentistván után miért is? a 8-as főúton értünk
be Veszprémbe. Pedig kerékpározni talán már akkor sem lehetett rajta.
(Nem, hanem Sóly, Hajmáskér, Gyulafirátót felől, a napló
szerint) Kavargás a városban - hegynek le, amikor
felfele kellett volna, hogy újra megmásszuk. (sic!)
Szállásunk
az Állatkert fölött levő kempingben volt, ezért logikusan az Állatkerthez
mentünk. Ott azonban közölték, hogy a kempinget csak a nem is tudom milyen úton,
valamekkora kerülővel érhetjük el. Hogy ki volt az az ügyes közülünk, már nem
tudom, de valamelyikünk elintézte, hogy az állatkert területén át közelíthessük
meg a kempinget. De P*. és T*. ráhatására egy ingyenes
gyors állatkert szemlében is volt részünk. Szerencsénkre. Jegyet nem kellett vennünk és nem is néztünk se jobbra, se
balra, nehogy azt mondják, hogy potyázó állatkert látogatók vagyunk. A szállás
kicsi faházikókban volt. Fürdés után levezetőnek egy kis
városnézés. Ez is egy szép város. Vacsi és alvás. Lélekben felkészülni a holnapi
nagy útra. Szerencse fel!!!
9. nap 10. nap Veszprém-Szombathely 134 km
129 km
Felkelés: 6.00. Indulás 7.30 !!! Ez csoda, egyszer el
bírunk indulni időben.
Ez a nap viszont hosszúra sikerült. Veszprémből Nagyvázsony felé indultunk, és
lehet, hogy vasárnap volt, mert az élelmiszer beszerzése gondot jelentett, talán
Pulán bosszankodtunk emiatt, de aztán valahogy elértünk Sümegig. Hogy volt-e kedvünk és
erőnk felmászni a várba? Azt hiszem, hogy nem, mindenesetre az ebédet a vár
alatti füves területen fogyasztottuk el. A 84-es főúton indultunk Jánosháza
felé, ma már itt sem bicikliznék. Sárvár környékén a csapat teljesen
szétszakadt. Zs. és M. teljesen erejüket vesztették, Z. és T. szintén, utóbbiak
erejét a tandem hajtása őrölte fel. Pihenő: ? Sörözés és
fagyizás. Én J.-vel remek iramban húztam el a
társaságtól, a Z.-től kölcsönkapott kerékpárt szinte széthajtva, remek
kondícióban. A váti kocsmában vártuk be a társaságot, itt hallgattuk meg a
panaszaikat. És végre Szombathely. A Szombathely táblánál, miként indulásnál, most is fényképeztünk és
a túra véget ért. Minden jó, ha vége jó! Aki nem érezte
jól magát, magára vessen!
Összegzés: Miként a bevezetőben említettem, ez volt az első,
hagyományteremtő, felejthetetlen, hangulatában utolérhetetlen kerékpártúránk. Na
ezt most kifejtem. A legtöbbünknek tényleg első volt, ez azonban Z.-re és T.-re
nem vonatkozik, ők már próbálkoztak, nem társasággal túrázni. Hagyományteremtő,
hiszen azóta szinte minden évben szervezek túrát, vagy, főleg az utóbbi időkben,
magam megyek országjáró túrára. Felejthetetlen. Az emlékek fakulnak, de a főbb
dolgokra még 15 év távlatából is nagyon jól emlékszem. Utolérhetetlen. Az
azutáni túrák között volt jó is, igazán jó, volt rosszabb is, konfliktusokkal
terhelt, érdekes és felejthető is, ilyen azonban azóta sem volt és nem is lesz
soha. Nem lehet. És ez valahol így van
jól.
Elérhetőség a következő címen: pungorgy kukac freemail pont hu