Szlovénia 2016
Miért éppen Szlovénia? Mert csak. Lehetett volna Horvátország,
vagy Balaton is, de valahogy így alakult.
1. nap, szombat
Az indulás nem volt a legszerencsésebb, a nemrégiben frissített GPS készülék már
a városhatárnál többször újraindult, nyilvánvaló volt, hogy nem bízhatjuk rá
magunkat, így öcsém készülékét kértük kölcsön, de mivel az nem volt annyira
felhasználóbarát, biztos, ami biztos, Szentgotthárdon vettünk egy Szlovénia-térképet is. A szlovén
autópálya matrica hét napra szól, mi meg nyolcra mentünk, ezért inkább odafelé
mellőztük az autópálya használatát, szerintem jól döntöttünk, szombaton tenger
felé menni egyenlő a dugóban araszolással. Aztán, minthogy ezek az alsóbb rangú szlovén
utak túl sok falun mennek keresztül, és lassúak is, inkább kikanyarodtunk Ausztriába, a
stabil, jól követhető 69-es főútra, majd Jezersko-nál, egy nagyon erőteljes
hegyi szerpentinen ismét átléptük a szlovén határt. Kranj és Skofja Loka után
inkább a térképet követve Cerkno felé vettük az irányt, de nem voltunk
következetesek, és öcsém GPS készülékére hagyatkozva nem kevés keskeny és
szerpentines út után nagy nehezen megtaláltuk a szállásunkat. Ez ottani
viszonyok között sem alacsony helyen fekszik, ugyan még nem a Júlia-Alpok, de
jellemző, hogy a közelben 1600 méteres hegycsúcs és sípálya is van. Talán még
nem a világ végén van, de innen bárhová eljutni mindenképpen autóra van szükség.
Reggeli fénykép szállásunk ablakából.
Elég magasan voltunk
2. nap, vasárnap
Praktikusnak látszott mindjárt a főváros megtekintésével kezdeni a látogatást,
de előtte útba ejtettük Skofja Lokát, amin előző nap már egyébként már
áthaladtunk.
Skofja Loka, a belváros folyóval, híddal
Szép a régi belváros, ahogy körülöleli a folyót, megnéztük a várat
is, oda a gyerekeket csak egy fagyival lehetett felcsalogatni, végül is semmi
extra. Aztán a főváros. Bár Ljubljanában vasárnap nincs parkoló díj, de parkoló hely sincs, elég
nehezen találtunk egyet a belváros közelében. A város neve állítólag a szeretet
szóra utal és tényleg szerethető városnak tűnt, legalábbis amit a belvárosból
láttunk, a külsőbb részek azért elég sivárak. A centrum nem túl nagy, de tele
van érdekességgel, a belvárost átszelő folyócskán folyamatosan sétahajók
közlekednek, amire nem túl agresszív ügynökök próbálnak utasokat verbuválni.
Ljubljana
Az
éttermek ugyan nem kicsit drágábbak, mint az itthon megszokottak, de nem
lehúzósak, ez a szlovén árszínvonal és ami meglepetés volt, nincs borravaló.
Első alkalommal próbáltunk adni a pincérnek, de nem nagyon értette mit akarunk,
mi meg nem értettük miért nem akarja elfogadni, kevesli, vagy sokallja tán? Este
az interneten néztünk utána: nincs és kész. Egyébként is eléggé korrekt
országnak tűnt minden tekintetben, valahol ez is beleillett a képbe. Még
próbáltunk volna nézni/hallgatni egy igazán remek portugál együttest a hármashídon, de a gyerekeknek ehhez már nem volt türelmük, így hát hazamentünk,
egy eléggé felesleges, Idrija felé tett kerülővel.
3. nap, hétfő
Bled nem volt messze a szállástól - légvonalban. Autóval 50 kilométer, GPS
szerint is majdnem másfél óra, valójában kettő. A sebességet általában nem a
korlátozó táblák fogják vissza, hanem a hajtűkanyarok. A tónál mindenhol fizetős
a parkolás, parkolóórával drágább, de van egy nehezen megtalálható kavicsos
parkoló a tó közvetlen közelében, a vártól nem messze, ott ember adja a jegyet, az
valamivel gazdaságosabb, lehet egész napra szóló jegyet venni, így nem kell
visszaszaladgálni, ha lejár az óra által adott jegy, mi ezt vettük igénybe
A bledi vár a tó túlpartjáról
Felkapaszkodtunk a várba, megnéztük belülről is, szép volt, meg a kilátást, az is
szép volt. Nem pletnáztunk a tavon. (Pletna = kb. húsz személyes csónak, amit
egy állva evezős ember hajt, két evezővel. Ezzel lehetne eljutni a szigetre, de
mi nem vágytunk rá annyira. Inkább boboztunk egyet, felvonóval felhúzattuk magunkat
a várral szemközti hegy majdnem-tetejére, ahonnan még talán szebb is a kilátás, mint az
eléggé drága bledi várból volt, ebben gyönyörködtünk is kicsit, majd készítettünk
néhány fényképet. Aztán lecsúsztunk a bobbal és mindenki boldog volt és elégedett.
Nem fürödtünk a bledi tóban, inkább átautóztunk a néhány kilométerre levő
Vintgár-szurdokhoz. Ez a hagyományosnak mondható folyó-szurdok kombináció, az
általunk és sokak által látott ausztriai Medve-szurdokhoz viszonyítva sokkal
könnyebben teljesíthető, a folyó bővízűbb, ezért látványosabbak a vízesések is.
A szurdok oda-vissza sétálva is két óra alatt bőven bejárható.
Utak a Vintgár-szurdokban, illetve egy kép, ami a "Vízesés csodálata" címet
kapta
4. nap, kedd
Minden napra voltak céljaink, terveink, talán túl bőségesen is, de szinte minden
nap ki kellett hagyni valamit idő hiányában. Kapkodni, rohanni viszont nem
akartunk.
Ezért is töltöttünk elég sok idő aznapi utunk első célpontjában, a predjamai
várban.
A predjamai vár
A vár egy barlang bejáratára épült, az ágyúk előtti korban bevehetetlen volt,
később a Windischgrätzek tulajdonába került, ekkor már inkább vadászkastélynak
használták. A belépésnél mindannyian kaptunk egy olyan kütyüt, aminek segítségével magyar nyelven,
nagyon részletesen és saját ritmusunkban hallgathattuk meg a vár történetét. Szerettem volna még
megnézni a közelben lévő Skocjama-barlangot is, de beláttam, ennek nem most van
itt az ideje, (lásd. fentebb) így közkívánatra inkább lezúztunk Piranba.
Piran
A tulajdonképpeni városba autóval behajtani nem lehet, csak helyi lakosoknak, előtte többféle (drága) parkolási lehetőség áll rendelkezésünkre, mi a parkolóház-megoldást választottuk. Piran szép, tényleg, de nem sokban különbözik a már többször látott horvátországi velencei stílusú városoktól, talán kicsit szegényesebb, amolyan halászfalu benyomását kelti. Szűk sikátorok, kikötő, templom, kék tenger. A strandja hangulatában azonban messze elmarad a horvát tengerpart strandjaitól, a gyerekek viszont ki voltak éhezve a tengerre (én is) így fürödtünk benne egy jót.
5. nap, szerda
A Vrsic-hágó meghódítása. Több leírást is olvastam a híres hágóról amely a
Júlia-Alpokat "szeli" ketté észak-déli irányban, általában nehezen járhatónak,
félelmetesnek és szépnek jellemezték. Mi északról támadtunk, felmentünk
autópályán Jesenicéig, kb. onnan dugult be a pálya Ausztria felé, de a mi utunk
szerencsére Kranjska Gora felé vezetett, ezt is megúsztuk... Granjska Goránál
egy szusszanás, majd irány a hágó. Helyenként tényleg meredek, tényleg tele
szerpentinekkel, amely a kanyarokban macskaköves, de mégis, jobban járható volt, mint
a szálláshelyünk körüli "egysávos" szerpentinek. És a forgalom is sokkal
nagyobb volt, és ami meglepő, az a sok kerékpáros. Mint tudjátok (vagy nem...),
nemrégiben voltam kerékpárral az Írottkőn de az egy
laza, ebéd utáni levezető mozgás
a Vrsic-hágóhoz képest.
Példák, hogy az emberek miféle járgányokkal mentek fel a hágóra ...
... és egy békés hely, már lefelé a Trenta-vögyben
A déli lejtőkön már az Isonzó, vagy szlovén nevén Soca völgyében haladtunk,
itt találkoztunk az első "csónakokkal" is.
Bovecben szándékomban állt megnézni, milyen raftingolási lehetőségek lennének -
mert egyébként lennének! - családok részére, de ez is azok közé a tervek közé
került, amik elmaradtak. Helyette megnéztük a Boka vízesést, különleges látvány,
ahogy egyszer csak előtör egy hely oldalából.
A Boka vízesés. Nem túl jó fénykép, ezért nem nagyítható
6. nap, csütörtök
A Bohinji tóhoz készültünk. Elfelejtettem megemlíteni, pedig fontos, az érkezés
napjának estéjén addig állítgattam a saját GPS készülékemet, amíg úgy tűnt,
megjavult, és valóban. A kütyüvel közös jellemzőnk, hogy kedveljük az
úgynevezett rövidebb utakat, de a kütyü ebben a tekintetben néha kissé
elragadtatja magát, annyira, hogy még nekem is felül kell bírálnom. Most is így
történt, úgyhogy emiatt egy kis kitérővel, egy pár napja már járt úton közelítettük meg a tavat. Első
célpont a Száva folyó forrása volt, ami gyakorlatilag egy vízesés formájában
nyilvánul meg. Útleírók felháborodva felemlegetik, hogy itt a parkolásért és a
vízesés megtekintéséért külön is fizetni kell, ez valóban így van, de a ez a
szlovén praktikum és racionalitás, nem nagy a parkoló, ha egész nap itt hagynád
az autód, mások nem tudnák megtekinteni a vízesést.
Egy másik vízesés, ez itt a Száva folyó forrása
Aztán a Vogel hegyre mentünk, a hegy alatti parkoló ingyenesen használható,
kellően nagy is, fizetős parkolós fejtegetéseimet lásd fentebb. A hegyre egy
(úgy emlékszem 80 személyes) gondolás felvonóval lehet felmenni, ami 1553
méteres magasságba röpített fel bennünket. A röpített, az szó szerint értendő,
nagyjából 1 kilométert emelkedtünk pár perc alatt! Fent valami elképesztő
panoráma várt bennünk, a tó, mintha repülőről néztük volna, terült el alattunk.
A lábunk alatt rács, az alatt pedig a semmi. Itt nem kevés ideig bámultuk a
látnivalókat, majd körülnéztünk a fennsíkon.
Egyetlen kép fentről. Itt nagyon sok szép képet készítettem,
de nem tehetem fel az összesen...
Sajnos sok volt az idő, ebédről
lenn nem gondoskodtunk, ezért itt voltunk kénytelenek ezt pótolni. A platón levő
étterem árai viszont nem voltak mások (magasabbak, sic!), mint amit bárhol
máshol Szlovéniában tapasztalhattunk, ezt a szokásos, nem átverős szlovén
korrektség jeleként értékeltük, így szépen megebédeltünk. Megjegyzés: a szlovén
gulyásnak - bár rossznak nem mondanám - semmi köze nincs a magyar gulyáshoz.
Utóbbi a jobb. ..
Sétáltunk egyet a platón - nem voltak túl egyértelműek a tájékoztató táblák,
plusz a Vogel hegy teteje számunkra időben is elérhetetlen távolságra volt - ezért
hamarosan visszatértünk a felvonóhoz, még búcsúzóul készítettünk pár jó fotót,
és lementünk a hegyről. A gyerekek fürödtek egyet a Bohinji tóban - a parkoló
itt is fizetős volt természetesen - majd hazamentünk. Szép nap volt.
7. nap, péntek
Utolsó nap. Amire már nem terveztünk túl nagyot, a közeli Tolmin-szurdokot néztük meg.
Szurdokot nézni jó, egyik leginkább motiváló látnivaló kirándulás, amivel gyerekeket nagyobb
megerőltetésre lehetett késztetni. Ebben a szurdokban jóval kisebb patak csobogott,
mint a Vintgarban, viszont jóval magasabb falak között. A sorszámozott látnivalókat
egy térkép segítségével lehet megtekinteni, ezt a jegykiadó néni mindenkinek
készségesen és türelmesen elmagyarázza. Itt csak kevés értékelhető képet tudtam
készíteni, a szűk és sötét szurdok valahogy nem fért bele a gépembe.
Patakpart, ahol még nem keskeny a patak
Híd a patak felett, úgy 60 méteres magasságban
A túra után megebédeltünk a parkolónál levő étteremben. Jó kaja, kulturált
kiszolgálás, szokásos árak, plusz helyi(?) zenekar rögtönzött koncertje
harmonikákra és fúvósokra. Kell ennél több?
Hazafelé még megálltunk egy nagyon kék tónál, amelyet a Soca (Isonzó) folyóból
duzzasztottak fel, itt fagyiztunk meg sétáltunk.
Nagyon kék, nagyon zöld és nagyon fehér. A Soca (Isonzó) Most na Soci-nál.
Este házigazdánk, ígérete szerint bemutatta a farm-múzeumot. Ez a család által
sok-sok éven át gyűjtögetett tárgyak gazdag gyűjteménye volt, valóban, egy igazi
múzeum is szívesen büszkélkedhetne velük. Vendéglátónkat némely tárgyhoz
személyes emlékek fűzték, de legtöbbjét már ő is csak felmenőinek elmondásai alapján ismerte.
A farm-múzeum
Jaj, majd elfelejtettem, itt látható a szlovének a kétféle (nemzeti?) söre,
szerintem a Laskó egy picivel jobb
Másnap hazaindultunk az autópályán ahol - persze a tenger irányába - láttunk két jókora
dugót. Itt erősen elgondolkoztam azon, hogy valószínűleg jól döntöttünk elmúlt
szombaton idefele jövet, hogy mellőztük a pályát...
Muraszombaton még jól bevásároltunk a helyi Lidl-ben akciós chipsből, furcsa
volt kicsit, hogy - szinte minden mással ellentétben - mennyivel olcsóbb ez a
remek termék Szlovéniában.
Aztán átléptük a határt és a szokásos érzés, ha külföldről, majdnem mindegy
honnan hazaér az ember gyereke: nemcsak az utak rosszabbak, de mintha MINDEN
MÁSBAN valahol elmaradtunk volna Európától.
Hazaértünk.
Elérhetőség a következő címen: pungorgy kukac freemail pont hu