Két kincs 2015

Valamikor régen

Két kincs-túra lett az írás neve (nomen est omen) avagy amiről ezen írás szól, a szilvásváradi Szalajka-völgy, illetve az aggteleki cseppkőbarlangtúra leírása. E helyeken 2015 év őszi iskolai szünetében jártunk.
Mindkettő nagy távolságra van a nyugati határszéltől, ezért nem is innen indultuk, de ahonnan, onnan sem volt sokkal gyorsabb az odajutás, a magyarországi utak általában kritikán aluliak, van ugyan utóbbi időben némi fejlődés, láthatunk új utakat meg szépen felújítottakat is, viszont a többség sajnos nagyon magára hagyatott.

1. nap
A legszebb időben értünk Szilvásváradra, a fák sárgában-vörösben és mindenféle más őszi árnyalatokban pompáztak, mindezt verőfényes napsütés tette még ragyogóbbá. A kirándulóközpont bejáratánál több parkoló közül választhattunk, alapesetben a főúthoz közeli hatalmas alsó parkolóban lehet hagyni az autót, onnan gyalog, vagy kisvasúttal lehet felfelé haladni. Másik lehetőség az u.n. felső parkoló, mi ide váltottunk jegyet, jó ötletnek tűnt, de mégsem volt egészen az, mert meglehetősen kínos volt a gyalogtúrázók tömegében autóval felfelé autózni-evickélni. A felső parkolóban végre megszabadulván a járgánytól megkönnyebbülten vegyültünk el a továbbgyalogolók tömegében. Bár hosszú hétvége volt, meglehetősen (vagy meglepően?) sokan választották a szabadidő eltöltésének ezt a "kirándulásos" formáját. Hamarosan a Fátyol-vízeséshez értünk.

Fátyol-vízesés, Szalajka-völgy, Szilvásvárad

Itt tört rám először a gondolat-érzés, hogy összehasonlítsam a Szalajka-völgyet a nemrég látott Plitvicei-tavakkal és a Krka-vízesésekkel, mert valamiféle párhuzam mindenképpen van köztük, bár a Fátyol nem egy világhíres látványosság, de hát kis ország, kis vízesés. Ez az összehasonlítás bár szellemes, de megtartom magamnak.

Még hirtelen ötlettől vezérelve felmásztunk, az u.n. ősember barlangjához. Nem rossz kérót választott az öreg, nagyobb, mint egy átlagos falusi templom, és tényleg nem könnyen megközelíthető, bár ennek már annak idején is lehettek kevésbé praktikus oldalai is.

Istállóskői-barlang, Szilvásvárad

A kirándulás végeztével ismét autóba ültünk és mivel a környéken nem vagyok ismerős, teljes mértékben a GPS-re bíztam magam, az pedig nem sok idő múlva a Putnokot Kelemérrel összekötő, egyébként szép, de teljesen elhanyagolt útra vezetett, az út állapotáról minden elmond, hogy egyik szakaszon ijesztően nagyot csattant a kocsi alja, szóval valahol leértünk. Magyar utak...

A szállásunk egy, már Aggtelek közelében lévő faluban volt, eléggé falusias vendéglátóhely volt, a csodaszépen parkosított udvar egy kicsike, régi, szinte falumúzeumos házikóval együtt csodálatos egységet alkottak, ez mindenképpen magasan felülmúlta szinte minden eddig tapasztalt szállásunkat, hozzá kell tennem, hogy a "lakosztályunk" elmaradt ettől a színvonaltól.

A fentebb említett házikó - avagy egy sehol sem látott kicsi csoda

2. nap
Reggel időben kellett Aggtelekre érnünk, mivel az úgynevezett hosszú túrára neveztünk be, melyre előre kellett bejelentkezni.
Ez a túra minden nap csak egyszer indul.

Az aggteleki bejárat

Időben is érkeztünk, kevés várakozás után összegyűlt a társaság, majd akkumulátoros lámpákat osztottak ki a csapat minden tagjának, plusz a túravezető még egy hátizsáknyi tartalékot is hozott magával. Ezeket a lámpákat a barlang kivilágítatlan szakaszán kellett volt használnunk.
Kevés várakozás után vezetőnkkel végre átléptük a barlang bejáratát.
A túra három jól elkülöníthető részre tagozódott:

1. Aggteleki rész: kivilágított szakasz, ahol jártunk már régebben is, de azért még szinte a meglepetés erejével hatott, és miután kiámultam magam, a rossz fényviszonyok ellenére meglehetősen sokat fényképeztem

Egy kép az első szakaszról - helyi világításban

Cseppkőtömeg az első szakaszról - vakuval készített kép

2. Közbülső szakasz, itt már nincs kiépített világítás, a kiosztott lámpák segítségével haladtunk, ez nagyon-nagyon hangulatos és persze izgalmas is volt - persze inkább az "aprónép" számára. Klausztrofóbiásoknak is ajánlott, nem nagyon van olyan rész, ahol bármiféle bezártság-érzés lenne tapasztalható, inkább hihetetlenül tágas az e túra során bejárt barlangrendszer.

Óriási függő cseppkövek - anyósnyelvek

3. Jósvafői szakasz: ez már a high-end csúcstechnológia helyenként. Mozgásérzékelők kapcsolják le és fel a vörös LED-es világítótesteket, a látogatók pedig tükörsima betonon lépdelve rozsdamentes krómacél korlátokba kapaszkodva bámulhatják a föld alatti világ cseppkőcsodáit. (Ez egy jó mondat volt...)
Itt a helyi világításnak köszönhetően az alant látható vöröses árnyalatú fényképeket készítettem.

A 19 méter magasságú Csillagvizsgáló.
Közép-Európa legnagyobb cseppkőképződménye

A Sárkányfej

Óriások terme.
Tényleg óriási, szinte törpének éreztük benne magunkat,
bár erről a fényképről ez "nem jön át"

A kijáratnál busz várt bennünk, amely visszavitt Aggtelekre az otthagyott autókhoz - ez a szolgáltatás díjmentes, vagyis a belépő árában benne foglaltatik.

A jósvafői kijárat

Végezetül ettünk egy jót az aggteleki parkolóban lévő büfék valamelyikében, majd "haza" mentünk. Kicsit kalandos volt ez az út, átutaztunkban megtekintettük az általam még sosem látott Ózdot, ami érdekesebb, de kevésbé lepusztult volt, mint képzeletemben élt, majd a remélt gyorsabb haladás reményében felmentünk az M3-as autópályára. Itt két baleset miatt másfél órát araszoltunk kétszer öt kilométeren, na ez az egyik ok, amiért gyűlölöm az autópályákat...

««       »»

Elérhetőség a következő címen: pungorgy kukac freemail pont hu