Az Út

A Liang-dinasztia Vu császára fe

A Liang-dinasztia Vu császára felkérte Fu-csint, hogy tartson magyarázatot a Gyémánt-szútráról. A Nagy Tanító felhágott az emelvényre, megütötte botjával a pulpitust, s máris leszállott az emelvényről. A császár teljesen elképedt. Pao-cse hozzáfordult:
- Megértette Felséged a tanítást?
- Nem, nem értek semmit - mondta a császár.
- Pedig a Nagy Tanító befejezte a prédikációt. - mondta Pao-cse.

Egy szerzetes így szólt Csao-csouhoz:
- Csao-csou kőhídja messze földön híres. De amikor fölkerestem, csupán egy sor tipegőkövet találtam.
- Te csak a tipegőköveket látod, de nem látod a kőhidat - felelte neki Csao-csou.
A szerzetes rákérdezett:
- Hát micsoda az a kőhíd?
- Amelyiken át tudnak kelni a szamarak is, meg a lovak is - felelte Csao-csou.

A Harmadik Pátriárka, Szeng-can tankölteményéből, a Hszin-hszin Ming (Szívbéli Hit Fényessége) címűből való:
    Az igaz Út nem oly nehéz,
    Csak ne válassz és ne szeress!
    Ha nem gyűlölsz és nem szeretsz
    Fényesség vár, felhő se lesz.

...
Ha ezt itt bambusz-éknek nevezitek, megtagadjátok a valóságot. Ha viszont nem nevezitek bambusz-éknek, akkor eltagadjátok a tényt. A szavak nem használhatók, a hallgatás nem célravezető. Na, mondjátok meg, de tüstént, minek nevezzük!
    A bambusz-ék a magasban,
    Élet-halál itt a tét.
    Igen és nem egyaránt rossz:
    Szent is menti életét!

Ha szóra nyitja a száját, elveszett, ha néma marad, elveszett. Ha egyiket sem teszi, akkor száz és nyolcezer mérföldnyire van az igazságtól.

A négyes tétel - negatív tetralemma:
    - tagadása a létnek
    - tagadás a nemlétnek
    - tagadása mindkettőnek
    - és mindkettő tagadásának

Csao-csou azt mondta:
- Agyag-Buddhák nem tudnak átjutni a vízen
- Fém-Buddhák nem tudnak átjutni az olvasztókemencén.
- Fa Buddhák nem tudnak átjutni a tűzön.

Ha a megtorlás kívánatos, akkor nem lehet többé halogatni. Máskülönben zavar támad.

Hsziang-jen azt mondta:
- Egy ember ezer láb mély szakadék fölött kinyúló faágra kötelet köt, és fogával ráakaszkodva lóg. Most valaki arra jön, és azt kérdezi: "Mi volt az értelme annak, hogy Bodhidharma Indiából Kínába jött?"
- Ha az ember válaszol, száját ki kel nyitnia, a kötelet elereszti, és a mélységbe zuhan. Ha nem válaszol, a legfontosabb kérdéssel szemben közömbös. Mit tennél a helyében?

Mu-csou azt kérdezte:
- Minden nap fel kell öltöznünk, és ennünk kell. Hogyan szabadulhatnánk meg mindettől?
A Mester azt mondta:
- Öltözünk és eszünk.
- Nem értem - válaszolta Mu-csou.
- Ha nem érted, öltözz fel, és egyél.

Buddhát, mint oly sokszor, ezúttal is több száz vándorszerzetes kereste fel, körülállta és várta, hogy a Magasztos megszólaljon.
Buddha most hallgatott. Mindössze néhány szál virágot tartott fel, és hangtalanul a zarándokoknak mutatta.
Egyetlen embert kivéve senki sem értette. Mahákásjapa volt ez az ember, aki bólintott, és Buddhára mosolygott.
A Mester így szólt:
- A legdrágább szellemet és észt meghaladó kincset adtam át most neked, tiszteletreméltó Mahákásjapa.

Egyszer egy indiai hercegnő az édesapjától kapott gyűrűvel felkeresett egy hindu bölcset.
Azt kérte tőle, hogy véssen a gyűrűbe olyan bölcsességet, mely a szomorú napokban vigasztalja, nehéz helyzetekben bátorítja, a boldog időszakokban pedig óvatosságra inti.
A bölcs pár nap múlva visszaadta a gyűrűt.
Egyetlen szót vésett bele:
" ELMÚLIK"
 
««       »»

Elérhetőség a következő címen: pungorgy kukac freemail pont hu