Szinglitársadalom
Kardos Gábor: Szinglitársadalom vagy szinglibetegség?
A szinglitársadalommá fajuló fogyasztói társadalomban már nem szocializációs,
hanem deszocializációs modellek uralkodnak, ami konkrétan az emberi közösségek
felszámolását jelenti. A szingli mint ideális fogyasztó és ezáltal mint
társadalmi ideál jelenik meg, pedig egyénileg és társadalmilag is egyaránt
betegesen deszocializáló állapotról van szó.
Miközben egy ténylegesen nem létező humán pandémia ürügyén hónapok óta
mobilizálják és hiszterizálják a közvéleményt madárinfluenza-ügyben, úgyszólván
senki nem beszél a szinglibetegségről mint valóban egyre súlyosabb és egyre
tömegesebben terjedő járványról. Persze minden új betegség megjelenésekor
hasonlóan tanácstalanok egy ideig a szakemberek: kirívóbb eseteit megpróbálják a
régi betegségek keretei közé szorítva diagnosztizálni, egészen addig, míg a
betegség súlyossága, különlegessége és társadalmi veszélyessége miatt
szükségesnek nem bizonyul, hogy külön diagnózist állítsanak fel, és új
betegségként írják le. Példa lehet erre a kokainizmus, melyről szintén
viszonylag későn ismerték fel, hogy patologikus függőséget alakít ki és kórosan
deszocializáló hatásai lehetnek, hiszen még Freud is lelkesen fogyasztotta és
tanulmányozta a kokaint mint izgató, illetve érzéstelenítő szert. Amíg
egyértelművé nem váltak a kokainos "pörgés" súlyosan kóros veszélyei, addig a
szingli-pörgéshez hasonlóan inkább pozitívnak tűnt, és még szakmai körökben sem
vették túl komolyan morbiditását.
Ráadásul a mindenható statisztika és kvantifikáció önmagát túlélt pozitivizmusa
sem az orvostudományban, sem a lélektanban, sem a szociológiában nem kedvez
annak a valóban tisztán kreatív és nyitott szellemiségnek, mely az új
betegség-paradigmák felismerését és a régi sémáktól való elszakadást lehetővé
teszi. Pedig érthetetlen, miért nem húzza meg a vészféket a lélekgyógyászat,
mikor azt látjuk, hogy immár emberek tömegei kerülnek a kokainistákhoz hasonlóan
"felpörgetett" és euforizált állapotba, mely a súlyos patológiákhoz hasonlóan
kiúttalan magányba és kiáltóan elfojtásos mély belső depresszióba taszítja őket,
minden látszólagos eufória vagy mániásan önigazoló hiperaktivitás ellenére.
Az is érthetetlen, hogy a szociológusok és különösen a szociálpszichológusok
miért nem hívják fel egy emberként a társadalom sorsáért felelősséget viselő
döntéshozók figyelmét, hogy a szinglitársadalommá fajuló fogyasztói
társadalomban már nem szocializációs, hanem deszocializációs modellek
uralkodnak, ami konkrétan az emberi közösségek felszámolását jelenti. A szingli
mint ideális fogyasztó és ezáltal mint társadalmi ideál jelenik meg, pedig
egyénileg és társadalmilag egyaránt betegesen deszocializáló állapotról van szó,
melyet tulajdonképpen a társadalomra nézve hasonlóan veszélyesnek
minősíthetnénk, mint a másik végletes fogyasztói modellt, a drogos
fogyasztásfüggését. Ehelyett a reklámokban tombol a szinglilét eszményítése és a
médián keresztül a közbeszédig minden területen istenítik azt, ami a
leghatékonyabban zúzza szét a társadalom még eleven szövetét és maradék
közösségi kohézióját, végleg a deszocializáció és a magány társadalma felé
fordítva annak "fejlődését". Persze a magányos ember az ideális fogyasztó, ezért
a fogyasztói társadalom elsődleges terméke a magány, mivel ennek neurotizáló
hatása hivatott minden túlfogyasztás lelki alapját tartósan "biztosítani".
Mindazonáltal a kórosan kiúttalanná váló magányhoz vezető deszocializáció
általában lelki betegségre utal.
Magánytermelés
Amikor a nekünk világot diktáló multireklámokban akármilyen mobiltelefon "x
forint kezdőrészletért" már "családtag lehet", és akármilyen köhögés elleni
szirup is kimondottan "családtagként" jelenik meg, ez egyfelől annak a jele,
hogy a család sejtfalának szétesésével a társadalom alapsejtjét már semmi nem
védi meg a pusztító környezeti hatásoktól, és a család ipari műanyag kütyük,
illetve szirupos löttyök gagyi-szintjére devalválódott. Egy újabb mobilreklámban
pedig kollégái kinevetik azt, aki barátnőjével telefonon beszél, és az ő
"rabszolgájának" nevezi magát, ami halmozottan perverz és manipulatív
szinglireklám. Mintha a fogyasztói társadalom alapja egyfajta magányipar lenne,
különösen a masszamédia esetében, mely tömegméretekben termeli a magányt.
Másfelől azt jelzik az ilyen reklámok, hogy a lelki-szellemi környezetszennyezés
legdurvább megnyilvánulásait sem korlátozza semmi civilizációnkban. Pedig ha a
folyók élet-integritását fenyegető vegyi szennyezés tiltását nem tartjuk
"cenzúrának", akkor vajon mennyivel inkább lenne cenzúra a társadalom kohézióját
biztosító legalapvetőbb lelki folyamatok integritásának megóvása az efféle
kirívóan durva belső környezetszennyezéstől? A kérdés nem kimondottan költői,
inkább közjogi természetű. Szó sincs tehát itt a szinglik mint emberek
felelősségre vonásáról vagy hibáztatásáról, hiszen nem utolsó sorban azért
fontos betegségként felismernünk a szindrómát, hogy kvázi egészséges
önkritikával magukat okolva helyzetükért, bevallott vagy bevallatlan
bűntudatukkal ne hajszolják magukat egyre kiúttalanabb magányba, és e társadalmi
probléma súlyosbodásával ne válhassanak bizonyos kirekesztő csoportok politikai
boszorkányüldözésének áldozatává, amire sajnos már láthattunk példát.
Természetesen fokozott empátiával kellene viszonyulnunk a szinglihez mint
emberhez, de ez csak akkor lehetséges, ha a szenvedélybetegekhez hasonlóan nem
hunyunk szemet függőségi betegsége fölött, hanem segítünk szembesülni vele.
Ehhez - főleg a betegséggel való első szembenézésnél - kemény szavakra is
szükség lehet.
Hogyan lehetséges, hogy egy ennyire nyilvánvaló és ennyire súlyosan patológiás
folyamat szinte észrevétlen marad mint betegség? Ennek egyik fő oka a fogyasztói
társadalmat "működtető" hatalmas képmutatási rendszer tehetetlenségi nyomatéka,
mely számtalan egészségre káros tömegtermékről folyamatosan azt hiteti el
velünk, hogy milyen jó az nekünk. Közben álproblémák körüli hisztériakeltéssel
vezeti le a felhalmozódó feszültségeket, aminek iskolapéldája a madárhisztéria.
Ha hónapokon át sakkban lehet tartani a közvéleményt egy notóriusan nem létező
humán pandémia hipotetikus veszélyével, akkor ugyanezzel az erővel és ugyanezzel
a köztudat-módosító mechanizmussal egy valóban járványként terjedő lelki és
társadalmi betegségről prímán fenn lehet tartani azt a látszatot a
közvéleményben, hogy az tulajdonképpen nem is létezik. Különösen akkor, ha a
szaktudósok csak az aktuális kutatási programjaikkal és szakterületük legújabb
eredményeivel, meg a hatalom akut madárszérum-igényeinek kielégítésével vannak
elfoglalva, ahelyett hogy orvosi esküjüknek és tudósi, illetve emberi
lelkiismeretüknek megfelelően felismernék azt, ami elsősorban rájuk tartozik és
az ő társadalmi felelősségük. Valóban a közegészség megóvása a tét a
szingli-szindróma esetében.
Szinte már hallom a lusta ellenvetést, hogy ha tényleg ekkora baj lenne, a
nyugati szakirodalom már megírta volna. Egyrészt, ha nagyon keresnénk, biztosan
írt már róla ezt-azt, másrészt nem lenne baj, ha nem hagynánk kis hazánkban is
odáig fajulni a dolgot, ahol most tart a szinglisedésben kétségtelenül élenjáró
országokban. Végül, de nem utolsó sorban, ideje lenne felnőni a feladathoz,
önállóan gondolkodva és cselekedve minden lehető tekintetben, így szingliügyben
is, anélkül hogy szervilis és infantilis módon folyton arról a nyugati
civilizációról vennénk példát, amelyik szemlátomást történelmében példátlan
globális értékválságban van.
Egy közírónak vagy a köz dolgairól (res publica) gondolkodó embernek nem
feladata, hogy részletekbe menően leírja és diagnosztizálja az új betegségeket.
Ezt tényleg a szakemberekre kellene bízni. Dolga viszont, hogy felhívja a
figyelmet, ha a rendszer ilyen gyatrán működik, és az emberi, illetve tudósi
felelősséget felváltotta benne a tudományos program-menedzsment, mely iparágának
kiszolgáltatott közönséges technikussá degradálja a tudóst (géntechnikussá,
szívtechnikussá, biokémikus-technikussá, lélektechnikussá, stb. az illető
specializálódása szerint), ami alig különbözik a többi értelmiségi pályán
általánosan tapasztalt szakbarbarizálódástól. Persze mindez az ipari társadalom
"logikáját" követő iparosítási-technicizálási folyamat eredménye, de nem
hallgathatjuk el, hova jutott a külső ökoszisztémában éppúgy, mint
lelki-szellemi életünk belső ökoszisztémájában, mely szennyezettségben és
fenyegetettségben a látványosabb külső ökoszisztéma előtt jár. Amikor már
visszafordíthatatlan folyamatokat tapasztalunk, tenni kell valamit. Éppen ez a
patológiás folyamatok ismérve, hogy az élő rendszerek életfolyamatai helyébe egy
ponton olyan folyamatok kerülnek, melyek a halál és az organizmus szétesése felé
visznek. Pontosan ilyen lelki-társadalmi folyamat a szinglisedés. Természetesen
nem mindenki szenved súlyosan pszichotizáló magánybetegségben, akit ma laikus
módon szinglinek mondunk, és feltehetőleg olyan sokféle szinglibetegséget
különböztethetnénk meg, ahányféle rákos megbetegedést ismerünk, de pontosan
ezért lenne szükség a betegség kritériumainak tudományos alaposságú leírására,
hogy tudjuk, mikor válik valóban veszélyessé és mikor tekinthető még
visszafordíthatónak a folyamat, egyéni és társadalmi szempontból egyaránt.
Az autózás fétise mint a szinglivilág modellje
Egy egészen konkrét és mindenki számára saját tapasztalatai alapján könnyen
ellenőrizhető példa jól érzékelteti azt, hogyan működik egy tömegpszichózis
egyre inkább tömeges pszichózisként, ami civilizációnk észrevétlen
pszichotizálódását mutatja. Amikor valaki konyhakéssel rohangál az utcán, az
illetőt mindenki ön- és közveszélyes őrültnek tartja, de ha egy szolárbarna
szingli a legújabb sportautóval száguldozik ugyanott, akkor "de jól megy",
"király", meg "jól nyomja" - pedig az utóbbi az egyénre és a társadalomra nézve
sokkal veszélyesebb, nem is beszélve az ökoszisztémáról, amire nézve a konyhakés
szinte semmilyen veszélyt nem jelent, az autót üzemeltető globális rendszer és
az egomán autósmentalitás azonban a földi élet számára talán a legveszélyesebb.
Egyszóval, a marketing tudatmódosító hatása révén jófejségnek minősül egy
jellegzetesen pszichotikus viselkedésminta.
Közben túlbuzgón figyelmeztetnek minket a köz javáért ezúttal különösen aggódó
hatóságok az ittas vezetés veszélyeire, látványosan megfeledkezve arról, hogy az
autózás mint olyan legalább olyan veszélyes üzem, mint az ivás. Pedig éppen az
ittas vezetés példája mutat rá erre egészen nyilvánvaló módon az in vino veritas
szellemében feltárva előttünk viselkedésünk és személyiségünk igazi mivoltát. Ha
például a szociálisan, lelkileg és egészségünkre nézve is régóta közismerten
jótékony hatású baráti borozgatással vetjük össze, akkor az autózás mindhárom
szempontból egyértelműen károsabb és veszélyesebb. Persze a baráti borozgatás
kevésbé szolgálja az ipari társadalom marketingérdekeit, és - úgy tűnik - ez a
döntő szempont, még közjogilag is. Az autózás fétise azért kiemelt tabu, mert
csak akkor tudnánk megszabadulni tőle, ha példáján egész civilizációnk
fenntarthatatlan egomániáját belátnánk, ahelyett hogy átadnánk magunkat az autós
egókomfort tömegmarketing által gerjesztett élvezetének. Pedig egy adott ponton
választani kell az önkényes kényelem illúziója és életünk valósága között, amit
már aligha lehet sokáig halogatni. Ugyanez a probléma szingliügyben is, és az
autó a szingli vezető tárgyiasulási szimbóluma, olyannyira, hogy a két jelenség
mint fogyasztói fetisizációs modell gyakorlatilag a felcserélhetőségig átfedi
egymást. Ezért kell itt behatóbban elemezni a szinglijelenségnek tükröt tartó
paradigmatikus példaként.
Mivel az autó ennek a civilizációnak kiemelt státusszimbóluma, minden egyes
autóbaleset kicsiben annak jelképes drámája, és arra hívja fel a figyelmet, ami
nagyban az egész autós társadalommal és gazdasággal történik: még dübörögnek a
cseppet sem telivér lóerők, még "szabadon" száguldunk, szingliként "pörgünk", és
élvezzük a vélt kényelmet, de akármennyire próbálunk is nem tudomást venni
erről, bármikor becsődölhet az egész, bármikor nekiütközhetünk valami
nagyobbnak, erősebbnek és szükségszerűbbnek. Ha épp nem egymásnak, illetve
önmagunknak megyünk, mert a rendszer szükségképp úgy működik, hogy végül
önmagának megy, és az autózás minősített esete, az autóbaleset kicsiben
ökokatasztrófa-modellnek bizonyul. Persze ezen a ponton az olvasók közül sokan -
az autót jelképeként bálványozó civilizáció kényelem-illúziójához végsőkig
ragaszkodva - inkább bolondnak tartják a szerzőt, csak ne kelljen szembenézniük
azzal, milyen katasztrofális következményekkel jár az általuk követett autó- és
egocentrikus életstratégia. Azért gondolják meg, milyen árat fizetünk az autós
szinglikényelem téveszméjéért! Valóságérzékünk, sőt végső soron valóságunk
elvesztése az ár, mint az elmebetegek esetében. Tényleg megéri?
Az ember mint fogyasztás tárgyát képező termék: szinglipartner netkatalógusból
A szinglisedés fő gazdasági oka a magánélet agresszív piacosítása és totális
kiszolgáltatása a fogyasztói társadalmi alapsémának, melyben mindenhez, így a
másik emberhez is alapvetően fogyasztóként viszonyulunk, mint valami termékhez.
Eszerint a fogyasztói séma szerint ismerkedik a szingli mint e társadalom
ideáltípusa, aki a piacon legjobb vagy számára megszerezhető legjobb termékhez
akar hozzájutni, mikor partnert keres. Különösen egyértelmű ez a szinglisedéssel
együtt megjelenő és rohamosan terjedő internetes társkeresés esetében, ahol
mintegy katalógusból lehet partnert választani, ahogyan autót vagy bármi mást,
megadott kritériumok szerint. Ha pedig nem válik be, eldobják, és másikat
keresnek. Pontosan úgy, mint bármilyen termék esetében. Az ember persze nem
termék és sosem válhat azzá, vagy ha mégis, azt rabszolgaságnak hívják, ami
virtuális formában sem válhatna szalonképessé.
Nem mintha megfeledkeznénk arról, hogy a házasság hagyományosan adásvételi
szerződés volt, azonban itt egészen másról van szó. Mert a szemérmesen
globalizációnak nevezett agresszíven ideologikus tömegmarketing a hagyományos
piaci viszonyokat ugyanúgy megerőszakolja a magánélet piacosításában, mint
minden más területen, a művészet, a kultúra és a kereskedelem minden területén.
Hiszen a piacolás valaha emberi viszonyokat, emberek kapcsolatát jelentette,
mígnem a marketing fel nem váltotta egyre embertelenebb tömegviszonyokkal. A
netkatalógusból termékként választott szinglipartnerek rendszere pontosan
ugyanolyan dehumanizáltan működik, mint a neten többnyire szintén
munka-alkoholista szinglik által rendelt egyéb termékek kereskedelme vagy az
embert kiváltó automatizáció irányába "fejlődő" hiper- és szupermarketek. Ebből
következően a szinglibetegség a fogyasztói társadalom szisztémikus betegsége, és
igazán eredményes oki kezelése csak a globális fogyasztói társadalomban
eluralkodott gazdasági-társadalmi viszonyok, valamint az uralkodó globális
ideológia gyökeres megváltoztatásával valósítható meg.
Legyen szabad két gondolattal kiegészíteni és általánosabb perspektívába
helyezni a szingli-szindrómát. Az első egy személyes megfigyelés: az embereket
valóban közérdekű ügyek érdekében már úgyszólván lehetetlen lelkesítőleg
cselekvésre késztetni, mert a multimarketing folyamatosan mobilizálja őket nem
közérdekű dolgokkal, s ennek nyilván a közügyeket termékmenedzselő politikai
marketing is meghatározó része. Így az emberek már maguk is érzik, hogy vágyaik
egyre döntőbb hányada mesterségesen generált marketingvágy, ezért saját
vágyaiktól, életüktől is egyre inkább elidegenednek, és a föld vagy közösségük
sorsa már csak azért sem érdekli igazán őket, mert egy ponton túl immár saját
sorsuk sem igazán érdekli őket. Az ekként lobotomizált tömegek pedig "multikatonákként"
nemcsak a multimarketing békésebb céljai érdekében mobilizálhatók tetszés
szerint, hanem adott történelmi szituációban kifejezetten háborús célokra is
könnyen mobilizálhatóvá válnak. Ennek veszélyeiről ma aligha kell többet
mondani.
A másik gondolat ehhez kapcsolódik. Megfigyelhetjük, hogy hiába mondjuk el
valakinek mindazt, amit "lelke mélyén" tulajdonképpen már tud vagy érez
valamiképpen, például, hogy a multitápok és a multiitalok éppúgy tönkreteszik
testi egészségét, ahogy a globális multieszmék lelki-szellemi életét, utána
ugyanúgy él tovább, ugyanúgy megveszi betevő kóláit és tudatmódosító
szép-új-világ-szómáit, folyamatosan bekapcsolva tartja a butítógépeket
otthonában, mintha mi sem történt volna. Eszerint a marketingmátrix
társadalmában a gondolkodás és a tudatosság szférája teljességgel
disszociálódott a cselekvéstől, ami nyilván azok érdekeit szolgálja elsősorban,
akik igénytelen tömegtermékeiket csak totálisan igénytelenné és önálló
cselekvésre úgyszólván képtelenné idiotizált fogyasztóknak tudják eladni.
A fogyasztói idiotizáció kulcsfigurája az ennek ideáljaként megjelenő szingli -
már maga a szingli szó is a görög idiótész anglolatin megfelelője. Totálisan
magán(y)emberré idiotizált és minden lehető faji, nemzeti, nemi, családi vagy
kulturális közösségből végleg kiszakított csúcsfogyasztó. "Véleményformálónak"
csúfolt véleményformatált mátrix-ember. Pedig a homo sapiens ismérve valaha az
volt, hogy cselekvését gondolkodása irányította, de ez a folyamat mára a
normális szocializációs folyamatokkal együtt olyannyira megfordult, hogy a
modern ipari evolúció végtermékeként megjelent a marketingimpulzusokat gépiesen
követő-majmoló android, a humán evolúció utolsó embere - a szingli. És ezzel nem
az a baj, hogy pár futóbolondnak tartott értelmiséginek nem tetszik, hanem az,
hogy profitostul-multistul, utódostul, bolygóstul, mindenestül belegebedünk, ha
így megy tovább. Egy vészfék pedig arra való, mint az írás, hogy szükség esetén
meghúzzuk. Például így. Csak egy ilyen tematizálási katarzison átmenve, a
szingli-szindrómát betegségként felismerve tudunk kellően megalapozott
empátiával és a szingli kimondhatatlan szenvedését kellő mélységben megértő,
komplexitását tiszteletben tartó segítő distanciával viszonyulni a szinglikhez
mint emberekhez. Hiszen a napnál világosabb, hogy ez a döntő mozzanat. Azonban
esély sincs arra, hogy az emberlét testi-lelki kálváriájának e komplex és a
történelemben példátlannak mondható jelenségével érdemben foglalkozzunk, amíg
nincs bennünk kellő lélekjelenlét, erő és bátorság, hogy betegségként ismerjük
fel akár önmagunk, akár mások esetében. Pedig, különösen a pszichoszomatikus
betegségeknél, köztudottan ez a sikeres terápia és a gyógyulás első és
legfontosabb feltétele.
Post Scriptum: Ez a tanulmány a 2006-os tavaszi választások kulminálását
megelőzően készült, már csak ezért sem reflektál arra, hogy meglehetősen
nemtelen és a társadalmi probléma súlyához méltatlan módon kampánytémává vált a
szinglikérdés. Ha most a hazai értelmiség prominens tagjai e súlyos társadalmi
kérdést készek egy politikai PR-akció alapján bulvárszintre degradálni, az
egyrészt a kérdéses manipuláció sikerét bizonyítja, másrészt az értelmiség
magatartását, szakmai és társadalmi felelősségtudatát minősíti, de nyilván
semmilyen érdemi kapcsolatban nincs magával a szinglikérdéssel, sőt, annak kellő
felvetését, illetve megoldását is eleve ellehetetlenítené. Ezért elengedhetetlen
a kérdésről szabadon és mindenféle részrehajlás nélkül beszélni, abból
kiindulva, hogy semmi lényeges nem hangzott el a kérdésben. Ami sajnos nagyon is
valós helyzet.
A szerző Kardos Gábor filozófus
Publikálás dátuma: 2006.05.04.
Elérhetőség a következő címen: pungorgy kukac freemail pont hu