Demokrácia
Fenntartható-e a demokrácia?
A démosz örökletes törzsi rendszer volt és a demokrácia népuralom helyett
kezdettől a démosz-elit nép feletti uralmát jelentette. Törzsi rendszere máig
megmaradt.
Szinte érthetetlen, hogy kapitalizmusnak, vagyis tőkés rendszernek nevezzük a
legfőbb természeti és kulturális tőkéjét felélő rendszert. Ökológiailag modern
nyugati civilizációnk a primitív és a bennszülötteké a fenntartható. Megoldás
lehet-e a demokrácia fenntarthatóvá tétele és vajon hogyan?
I. A demokrácia torzulásának okai és ökopolitikai megoldásuk lehetősége
Bármilyen nehéznek tűnik több ezer év illúzióitól és előítéleteitől megválni,
bizonyos szükséghelyzetekben az embernek egész világfelfogását gyökeresen át
kell értékelnie és a globális ökológiai válság éppen ilyen szükséghelyzet. A
nyugati civilizáció sok száz éve beváltnak hitt normái most kivétel nélkül
megmérettetnek a fenntarthatóság mérlegén és jó okunk van eleve kételkedni
hatékonyságukban, ha egyszer ilyen alapos válsághoz vezettek. Az egyetemes
politikai rendszernormaként elfogadott demokráciát is a fenntarthatóság
mérlegére kell helyeznünk. Vajon könnyűnek találtatik?
Persze mindenki tapasztalja a modern demokrácia torzulásait, a választási
ígéretek valótlanságát, a tömegek manipulációját és a népképviseleti rendszer
kisajátítását egy gazdasági-társadalmi "elit" által. Nem világos azonban, miért
alakult így és miért torzul gyakorlatilag minden nyugati demokrácia
hasonlóképpen, illetve miért tűnik sokkal demokratikusabbnak a svájci vagy a dán
demokrácia modellje? A válasz a demokrácia történetéből logikusan következik és
csupán azért nem világos mindenki számára, mert - akarva, akaratlanul - számos
ideológia homályosítja el róla alkotott képünket. Pedig a globális ökológiai
válságban egészen új kihívásokkal szembenézni kényszerülő demokrácia döntő
kérdéseit aligha tehetjük fel, amíg fogalmát sem tisztáztuk, illetve számos
előítélet fogságában marad.
Általában utalunk arra, hogy a demokrácia eredetileg a démosz uralmát jelentette
a görög poliszokban, azonban ezt tévesen népuralomnak fordítjuk. A démosz
ugyanis örökletes törzsi rendszer volt, a nép pedig eleve másra utal. A nép
általában valamilyen törzsi hovatartozását elvesztett vagy attól megfosztott
tömeg, melynek nemzeti ideológiája legfeljebb a törzsi hovatartozás véres
illúzióját adhatja meg. Főként más nemzetek elleni háborúkban, vagy más, háborút
imitáló versenyhelyzetekben, például sportmérkőzéseken vagy gazdasági, esetleg
kulturális vetélkedés formájában.
A népuralommá torzított demokráciákban valamilyen "elit" szintén egyfajta
démoszként uralkodik - a nép felett. Ahogyan Athén szabad polgárai uralkodtak
népük (rabszolgáik, asszonyaik, a gyerekek és a "vendégmunkás" metoikoszok)
felett. Kérdés persze, miért mindig valamilyen elit uralkodik? A demokráciában
és minden politikai rendszerben döntő mozzanat a kritikus tömeg. Ennek
meghatározása viszonylag egyszerű: azok köre, akiket legalább látásból ismerünk
vagy ismerhetnénk. Leginkább pár száz, esetleg néhány ezer ember. Mint a
klasszikus görög demokráciák városállamaiban. Ott ugyanis a démosz, a szabad
emberek elitje ehhez hasonló nagyságrendű közösségből állt és a demokratikus
rend azonnal megdőlt volna a rabszolgák tömegeinek bevonásával.
Viszonylag könnyen és logikusan beláthatjuk, hogy a történelem minden politikai
rendszere a törzsi rendszerre épül és annak továbbvitele. A királyság és a
feudális rendszerek szintén egyfajta törzsként működő démosz-elit uralmát
teremtették újjá a nemesség létrehozásával. Az arisztokrácia a feudális démosz.
A polgárságban ezt a pénzarisztokrácia váltotta fel és a törzsi elituralom
látszólagos népuralomként folytatódott. A demokrácia mint népuralom azonban már
kezdettől a démosz-elit nép feletti uralmát jelentette és nem a nép tömegeinek
tényleges uralmát. Máig így van és a hatalom gyakorlatában nem is lehet másként.
A modern demokráciákban azonban a démosz-tagság már nemcsak örökletes lehet,
mint a klasszikus görög demokráciákban vagy a feudális rendben, így a kritikus
tömeg forradalmakban újítja meg a démoszt.
A választások rendszere nagyrészt illuzórikus megújulás, hiszen a generációk óta
"jól működő" polgári demokráciákban a pénzarisztokrácia is alapvetően öröklődik,
így békeidőben az uralkodó elit köre leginkább a beházasulókkal bővülhet.
Radikális változást e tekintetben csak a forradalmak jelentenek, de ezeket a
népuralom illúzióját fenntartó és viszonylag gyakran megújító választási
rendszer révén sikerül hosszabb ideje elkerülni.
Döntő jelentősége van, hogy különbséget tudjunk tenni a demokratikus választási
rendszer és a demokrácia uralmi rendszere között, ezeket ugyanis manipulatív
módon összemossák, mintha a választások képeznék magát a rendszert. Eredetileg a
görög poliszokban kialakult választási rendszerben azért nem vált el olyan
drámaian a kettő, mert a mai városokhoz képest inkább nagyobb falvaknak
tekinthető görög városállamok szabad emberei olyan léptékű politikai
közösségeket alkottak, melyekben a szabad választások valóban az ő választásukat
jelentették: ők maguk választottak vezetőket maguk közül. Ténylegesen ők voltak
az uralkodó elit, mely a rabszolganép felett uralkodott. A modern demokráciákban
viszont a nép nem saját tagjai, hanem az elit jelöltjei közül választ
képviselőket, vagyis megkapja annak illúzióját, hogy ő választotta urait.
Valójában a jelöltállító elitrendszer választja ki a választható jelölteket,
akik uralmának folytonosságát képviselik. Hogyan válhatott ilyen megtévesztővé a
görögök által kialakított választási rendszer? Egyszerűen azáltal, hogy a démosz
uralmára kifejlesztett és azt hűen tükröző szavazás-technikákat egészen más
célok szolgálatába állították és lényeges elemeiket alaposan eltorzították. A
görög poliszokban például döntő szerepe volt a sorshúzásnak, mely egyrészt
garantálta, hogy valóban bárki lehet vezető, másrészt mindenfajta választási
propaganda révén történő manipulációnak eleve elejét vette. A demokrácia tehát
nem összetévesztendő a görögök által kifejlesztett választási rendszerrel, pláne
nem ennek végletesen eltorzított modern "népképviseleti" rendszerével, mert így
- megint egyszer - az eszköz válik céllá, illetve az eredetitől elidegenedő célok
kiszolgálójává. Persze ez is csupán részben igaz, hiszen a görög demokrácia sem
népuralom volt, hanem a démosz uralma a szolganépen. Ők legalább nem hitték azt,
hogy demokráciájuk lényege a választási rendszer és nem állították, hogy a
népszuverenitás vagy az egyetemes szabadság rendszere lett volna... A demokrácia
modern látszata, mint az egyetemes szabadság hazugsága nyilván nem fenntartható
és csupán tényleges törzsuralmi gyakorlatának vállalása jelenthet megoldást.
Erre még az önkormányzatiság kapcsán vissza kell térni.
Na mármost a svájci demokrácia azért működik sokkal "demokratikusabban", mert a
göröghöz hasonlóan viszonylag kis méretű városállamok laza föderációjára, a
kantonok önkormányzatiságára és közvetlen választási rendszerre épül, melyben
döntő szerepet kap a népszavazás. A dán rendszer is az önkormányzatiságra épül
és a vikingek törzsi rendszeréből megmaradt szigorú egyenlőségi elvet jelentő
morális alaptörvényére, mely a dán társadalom máig meghatározó szervező elve.
Mindkét országban a törzsi demokrácia némileg modernizált továbbélése biztosítja
a rendszer példaértékű demokratikusságát, a hagyomány lehető legarchaikusabb
megőrzésével. Magasabb politikai kultúrájuk történelmi alapja nem az ország
gazdagsága, hanem a törzsi demokrácia hagyományainak megőrzése.
Kimondhatjuk tehát több évezred máig érvényes történelmi tapasztalata alapján,
hogy minden politikai rendszer alapjában és lényegét tekintve törzsuralom - a
kérdés csupán az, milyen formában történik mindez. A politikai rendszerek
látszólag nagy történelmi változásai tehát a törzsuralmi rendszer átalakulásai.
A királyságban például a törzsfőnök abszolutizált uralma révén uralkodik a
törzs, illetve az udvari elit, valamilyen arisztokrácia révén, mint törzsi elit.
Illetve a rendek választanak királyt tagjaik közül.
Aligha véletlen, hogy a francia forradalom fő ideológusának kikiáltott Rousseau
is határozottan állította: a demokrácia csak olyan kisebb országokban lehet
megfelelő rendszer mint Svájc - a klasszikus görög demokráciához hasonló
feltételek mellett. Minél kisebb közösségekre bontjuk, annál jobban
érvényesülhet. A központi hatalomtól távoli tanyavilágban és "Isten háta
mögötti" falvakban is többnyire egyfajta törzsi demokrácia érvényesült, bár a
központot képviselő erőszakszervek miatt ez nem abszolutizálódhatott.
Ha tehát az a kérdés, hogyan lehet "demokratikusabbá" tenni a modern politikai
rendszereket, akkor a válasz rendkívül egyszerű: azzal, hogy minél kisebb
politikai egységekre bontjuk a közhatalmi rendszert és ezeknek minél nagyobb
önállóságot adunk. A civil demokrácia alapelve épp ezért az önkormányzatiság. Ma
is az önkormányzatok gyakorolják a szó eredeti értelmében vett politikai
funkciókat, vagyis a polisz ügyeinek intézését. A föléjük helyezett közhatalmak
leginkább illuzórikus politikai funkciókat gyakorolnak, illetve a közhatalom
mint népuralom és nemzeti önrendelkezés látszatát tartják fenn. Valójában
károsak tehát és a demokratikus önrendelkezés eltorzítását szolgálják. A
kritikus tömeg feletti politikai integrációk mesterséges és erőszakos
fenntartása ráadásul nemcsak a demokratikus önrendelkezést torzította el és
idegenítette el eredendő értelmétől, hanem megteremtette egy példátlan méretű
környezetpusztítás politikai feltételeit is.
II. AZ ÖKO-DEMOKRÁCIA ÚJ TÁRSADALMI SZERZŐDÉSE
döntő ökopolitikai fordulat a demokrácia történetében
Ma már nem csupán az eltorzított és elidegenített demokrácia helyreállításáról
van szó, hanem elsősorban a földi élet alapvető feltételeit fenyegető politikai
monstrum-rendszerek mielőbbi felszámolása válik a legsürgetőbb feladattá. Aligha
véletlen, hogy a sokáig "primitívnek" nevezett törzsi rendszerek képviselik a
környező világgal leginkább összhangban élő és ezért máig egyedül
fenntarthatónak tekinthető rendszert. Rousseau-t az éppen katasztrofális
világhódító útjára induló polgárság még megmosolyoghatta, amiért a "vissza a
természetbe" szerinte azt jelentené, hogy ismét négykézláb kéne közlekednünk és
úgy kéne élnünk mint az indiánoknak, de ma már aligha tudunk igazán jóízűen
nevetni ezen. A fele se tréfa.
Az ökokrízis minden korábbinál radikálisabb forradalmi átalakulást tesz
szükségessé a törzsuralmat jelentő demokráciákban, melynek során meg kéne
kímélnünk magunkat és a föld élővilágát attól, hogy újabb újításokkal és még
modernebb globális környezet-átalakítással tegyük még inkább pokollá a földi
életet, miközben máig fennmaradt az ősi és nyilvánvalóan fenntartható törzsi
rendszer. Elég lenne belátnunk, hogy ökológiailag (a világ és a földi élet
magasabb szempontjából) a mi modern nyugati civilizációnk a primitív és a
bennszülötteké sokkal fejlettebb. Ezzel egyúttal ökológiailag kiterjesztenénk a
demokrácia bázisát minden földi életre és bizonyos értelemben az egész
természetre. A világszabadság eszméje ugyanis szánalmas hazugság, ha csupán
valamilyen globalizált elit zsarnokoskodása egy egész bolygó felett és nem a
világot alkotó lények tényleges szabadságát biztosító önrendelkezési rendszer. E
nélkül ugyanis a leghumánusabbnak látszó demokratikus rendszer is érző lények
sanyarú rabszolgasorban tartására, vak és kegyetlen kizsákmányolására épül. Lesz
idő, remélhetőleg nem sokára, mikor olyan érthetetlennek tűnik majd a mai, magát
modernnek és civilizáltnak tartó ember ökológiai barbársága és
öko-rabszolgatartó "demokráciája", mint ahogyan ma értetlenül állunk a művelt
görögök példája előtt, akiknek legnagyobbjai is látszólag természetesnek vették,
hogy a rabszolgák (valamint a nők és a gyerekek) nem szabadok, kvázi nem is
emberek és lélekkel sem rendelkeznek. Ugyanilyen "evidens" illúzió, hogy
egyetemes szabadság volna az emberek ökológiai önkényuralma a Földön. A
humanista világszabadság mit ér, ha a világ rabigába hajtását jelenti? Valójában
semmilyen szabadság nem eredhet zsarnoki uralomból, így a modern demokrácia
bolygófogyasztói "szabadsága" is önkényuralmi illúzió és az emberiség globális
"elitjének" ökológiai rémuralmát fenntartó ideológiaként lepleződik le a mi
időnkben. A széplelkű humanizmus pedig humánsovinizmus, mely megfeledkezik a
humanizmus végső eredetéről és rendeltetéséről. Arról, hogy az ember maga
(latinul homo, héberül Adam) is a földből (humus, adama) ered és oda tér
vissza. A világszabadság csak akkor jelentheti valóban a világ szabadságát, ha
ökológiailag radikálisan új társadalmi szerződést tud kötni az emberiség az
egész ökoszisztémával, ha az emberi jogok mintájára elismerjük és tiszteletben
tartjuk minden más földi lény jogait, felismerve végre, hogy egy öko-társadalomban élünk. Az emberi és polgári jogok jelentős lépést tettek ebben
az irányban, de a polgári társadalom a feudális privilégiumokat úgy törölte el,
hogy lényegében magának sajátította ki és még elvileg sem próbált túllépni ezen.
Ahelyett, hogy minden zsarnokságot eltörölt volna, egyetemes emberi joggá tette
a világ kizsákmányolását és az öko-despotizmust. Épp ezért szükséges ma minden
zsarnokságot végképp eltörlendő kiadni a Világ egyetemes jogainak nyilatkozatát
(Déclaration universelle des droits du monde), mely immár a világ minden lénye
számára biztosít bizonyos alapjogokat. Ezek megsértése pedig az emberiség elleni
bűntetthez hasonló világ elleni bűnnek minősülhet. A jogelvek biztosítása és a
társadalmi szerződés radikális ökológiai megújítása szükséges, de nem elegendő.
A megoldás politikai alapelve rém egyszerű: minden hatalmat az
önkormányzatoknak! A földi élet példáját követő önszerveződés az egyetlen
természetelvű és a természet rendjét követő politikai rendszer. Az önszerveződés
kulcskérdése azonban a kritikus tömeg, vagyis az a pont, melyet elérve az
integráció már (ön)pusztító méretűvé válik és szembefordul eredendő értelmével.
A mennyiség nemhogy nem csap át minőségbe, de a megfelelő mértéket meghaladva
önnön eredendő minőségét is ellentétébe fordítja.
Sokáig gondolkoztam azon, miért vágyik a magát legcivilizáltabbnak és
legszabadabbnak kikiáltó modern nyugati ember Keletre, illetve leginkább egy
déltengeri szigetre, ahol egy kis halászfaluban vagy amellett élhetne, végre
boldogan. Keletre azért vágyik, mert tudja vagy legalább érzi, hogy a
világgyarmatosító, világ felett uralkodni akaró nyugati út zsákutca. Ezzel
szemben a Kelet eredendően az önuralom kultúrája. A világgal is úgy kerülhetünk
harmóniába, ha megtanulunk magunkon uralkodni a másokon uralkodás illúziója és
vágyálmai helyett. Ehhez pedig le kell győzni a mások feletti uralkodás vágyát
magunkban. Ez a Kelet tanítása, mely az ökokrízis szempontjából döntőbbnek
bizonyul mint valaha. Ma már nem csupán a múltból megmaradt és mára
"meghaladott" szép morális tanítás, hanem a túlélés feltétele. Immár
gazdaságilag is - nem véletlen, hogy ma már nemcsak kulturális a Kelet fölénye a
Nyugattal szemben, hanem gazdaságilag is megnyilvánul.
Ugyanakkor ideje lenne belátni, hogy - minden kulturális nagysága ellenére -
civilizációként a Kelet is ökológiai zsákutcát jelent. A természet rendjét
megtörő kritikus tömeg meghaladásával a Kelet is ökopolitikai zsákutcát kínál
csupán. Ezért bizonyul egyedül fenntartható igazán demokratikus önszerveződési
rendszernek és önrendelkezési formának a távoli kis szigetek halászfalvainak
közössége. Mert mindenfajta felhalmozás és tömegesítő integráció, amikor a
természetes önszerveződés mértékét (vagyis nagyjából a falut és a "mindenkit
legalább látásból ismerünk" méretű poliszt) meghaladja, egyre öncélúbb
erőszakszervezetté válik. Pusztán azért, mert a rendszer működtetéséhez, puszta
inerciájának fenntartásához olyan mértékű agresszió szükséges, ami ökológiailag
és minden értelmes szempontból eleve káros.
Ha tehát azt kérdezzük, hogy a mai nyugati civilizáció fogyasztói társadalmát
hogyan lehetne fenntartani és igazságossá tenni, akkor a válasz egyszerű:
sehogyan, - és nem is szabad. Mert a kérdés pont olyan abszurd, mintha azt
kérdeznénk, hogyan lehet forgalmas utcán úgy közlekedni, hogy mindenkinél működő
lángszóró van. Sehogy. Még nem működő lángszóróval sem tanácsos, hátha néhányan
mégis bekapcsolnák... Hiába keresnénk olyan közlekedési szabályrendszert, melyben
egyre több autó összeütközése nem növekedne exponenciálisan, mert nem ez a fő
gond, hanem az, hogy a belsőégésű motorok globális rendszerének egész működése
mint olyan állandó összeütközésben van az ökoszisztémával. Számos balesetet
látszólag elkerülhetünk, de az alapvető és legkatasztrofálisabb ütközésről
mintha nem vennénk tudomást, mert még most is csak okozatáról, a globális
felmelegedésről beszélnek és csupán tüneti kezelést keresnek. Az autók gyártása,
eladása (az autózás révén a világ elleni ego-agressziót idiótán istenítő
reklámok) és használatuk, a kőolaj-kitermelés az érte vívott háborúkkal olyan
globális rendszer, melynek egész működése a külső és az emberi természet elleni
agresszió. És Gaia óvjon meg minket a bioetanol üzemű autóktól, melyekkel az
ökológiai pusztítást tovább lehet fokozni!
A megoldást nem a rendszer hatékonyabb működtetésében, hanem mielőbbi
leállításában és lebontásában kell keresni. Ma a "fenntartható fejlődés"
propagátorai lényegében azt keresik, hogyan lehet ezt a bolygófogyasztói
rendszert fenntartani, vagyis még további és még nagyobb ökológiai kárt okozni,
amit "hatékonyságnak" vélnek. Pedig a rendszer kvázi természetes fejlődése
vezetett ahhoz a globális ökológiai válsághoz, mely az egyetlen természetes
megoldást jelzi: a globális bolygófogyasztói rendszer teljes leállítását.
Ilyen energiapazarlással, ilyen felesleges és káros mértékben tömegesített
közlekedéssel, ilyen kulturálisan és lélektanilag is káros túlfogyasztással
akkor sem szabadna élnünk, ha netán meg tudnánk teremteni a technikai
feltételeit. Ez önmagában és ránk nézve is káros - a külső környezet
elpusztításától függetlenül is.
Csupán egy példát vegyünk: az építkezést. Az iparosított és tömegesített
építkezés folyamatos környezetrombolást jelent. Nemcsak a másfél évtized után
lebontásra ítélt betonlakótelepek esetében, hanem bármilyen "modern" épületnél,
mely az alapozástól a tetőszigetelésig szinte kizárólag csúcstechnológiának
csúfolt energiapazarló és környezetkárosító anyagok legyártását, ezek
energiapazarló szállítását és tájidegen beépítését jelenti. A modern épület
átadása pillanatában is már környezetszennyezés, az adott helytől idegen anyagok
energiapazarló odahalmozása - egy rakás tetszetősen odarakott öko-sitt. Közben
évezredek óta ismert volt az, hogy a legjobb, legolcsóbb és legkörnyezetbarátabb
építőanyagok már eleve ott vannak a helyszínen- sem legyártani, sem
odaszállítani nem kell. Ezért építkeztek az emberek ősidőktől földből és fából,
a fedést pedig zsúppal vagy náddal oldották meg, melyek máig felveszik a
versenyt a legdrágább "csúcstechnológiás" ipari anyagokkal. Ráadásul a kalákában
építkezők a helyi közösséget is építik a ház építésével, míg a
központosított-iparosított tömegtermelés építési rendszere inkább rombolja a
helyi közösségeket. Elképesztő, hogy sikerült elhitetni az emberek tömegeivel: a multik reklámkiadványaiban propagált tetszetősen csillogó-villogó ipari
környezetpusztítás jelenti a "komfortot". A nádtetős vályogház nemcsak azért
szebb és jobb az építőiparinál, mert régi és ma már ritka, hanem legfőként
azért, mert beleillik a tájba, sőt: úgyszólván a tájból nő ki. Ha pedig idővel
esetleg elhagyják és a nádtető megroggyanásával visszamossa az eső a falakat a
földbe, tulajdonképpen úgy olvad vissza környezetébe a ház, ahogyan kiemelkedett
belőle: egészen természetes módon. Ismét csak föld, fa és nád lesz a tájban. Nem
mellékes dologról van szó: naponta sok millió megatonna szemetet gyártunk és
építünk be "otthonteremtés" címén, sőt: ebben a környezetpusztításban lakunk. Ez
a házunk. A környezetrombolás. Erre rendezkedett be egész civilizációnk. Elég
lenne csupán ezt alaposan végiggondolnunk, hogy mindenen gyökeresen
változtassunk.
Az elavult ipari modernizáció helyett ökológiai perennizáció
A "modern" építőipar szimbolikus példája annak, hogy a gazdaság és a társadalom
tömegesítését jelentő ipari "modernizáció" hogyan pusztítja önmagát és
környezetét. Hasonlóan nyilvánvaló példa lehet a tömegközlekedés (a szánalmasan
priorizált városi busz vagy vonat éppúgy mint az autó) és minden egyéb iparág,
beleértve az iparilag működtetett mezőgazdaságot, a turizmust és a kultúrát
magába foglaló szolgáltatóipart is, mely alapjában és lényege szerint szintén
bolygófogyasztói komfortot "szolgáltat". Egyszóval nem ez vagy az a része, ilyen
vagy olyan tekintetben, hanem az egész tömegtermelésre és öncélú
profithalmozásra épülő rendszer káros - az egész "ipari társadalom" úgy, ahogy
van.
A globális ökológiai válság nemcsak az ipari társadalom és a tömeges iparosítást
jelentő modernizáció csődjét jelenti, hanem egyben megmutatja az alternatíva
szükségességét. Az ipari modernizáció ellentétét, a perennizációt vagyis a
rendszerek fenntarthatóvá tételét. A modernizáció ma már meghaladott,
ökológiailag káros és retrográd eszme, melyet a túlélés érdekében a
perennizációnak kell felváltania. Az építőipar példája jól mutathatja, mit
jelent a perennizáció a modernizáció ellenében, illetve annak alternatívájaként.
III. A KAPITALIZMUS ILLÚZIÓJA ÉS A GAZDASÁG ÖKOLÓGIAI FORDULATA
Szinte érthetetlen, hogy kapitalizmusnak, vagyis tőkés rendszernek nevezzük a
legfőbb természeti és kulturális tőkéjét felélő rendszert. A tőke (das Kapital)
kifejezés a latin caput (fő, fej) szóból ered. A kapitalista rendszer globális
ökológiai válsága megmutatta, hogy fő dolga nem más mint legfőbb tőkéjének
felélése, természeti erőforrásainak elfogyasztása, vagyis a kapitalizmusnak
nevezett globális rendszer valójában sokkal inkább antikapitalista - ahogy
egyébként globalizációnak nevezett képződménye is inkább glóbuszellenes vagyis
antiglobalista... A marketing pedig - szintén nevével ellentétes módon - a szabad
piaci verseny helyére kerül és lényege szerint nem más, mint a spontán piaci
folyamatok tudatos manipulációja. Erőből és lehetőleg tartós (piacvezető)
erőfölényt biztosítva. Egyszóval, ha van piacellenes dolog és attitűd az a
névleg piacosítást jelentő marketing.
A kritikus tömeg meghaladásával minden ellentétébe fordul. A kapitalizmus mint
eredeti tőkefelhalmozás a legfőbb tőkénk felélésévé, a globalizáció glóbuszunk,
a Föld nevű bolygó tönkretételévé válik - önnön karikatúrájává válik a
demokrácia és szabad versenyes piacgazdaságnak mondják a multimarketing
piacdiktatúráját.
Kár is lenne vitatkozni azon, hogy minden értéktöbblet és mindenfajta "gazdasági
növekedés" vagy akármilyen gazdasági teljesítmény végső alapját természeti
erőforrásaink képezik. Ugyanis a humán erőforrás is (belső) természeti
erőforrás, amiről globális kizsákmányolása közben többnyire megfeledkezünk. A
természet kizsákmányolása mint világgyarmatosítás nem békés vagy szükséges
agresszió, hanem kifejezetten világ elleni háború. Amit ma szerényen
globalizációnak nevezünk, ökológiailag a világ elleni globális háború.
Itt jutunk el a politikai rendszerek végső kérdéseihez: a háború és a béke
kérdéséhez. A kritikus tömeg mindenfajta gazdasági, politikai vagy akár
kulturális integrációban és felhalmozásban azért döntő, mert a kritikus tömeg
elérésével csap át a békés felhalmozás háborús erőkoncentrációba. A háború nem a
fegyveres harc kirobbanásával kezdődik, hanem az erők koncentrálásával. Ez pedig
szintén nem a csapatösszevonásra korlátozódik, hanem a hadigépezet és az egész
gazdaság felpörgésével kezdődik. Az egyedüli logikus következtetés ennek alapján
az, hogy mindenfajta koncentráció szükségképp háborúhoz vezet, sőt: lényegét
tekintve már önmagában háborút jelent, mint a természetes rendet és a békés
önszerveződés fenntartható kereteit megbontó kritikus tömeg kialakulása.
Tovább követve a gondolatmenet logikáját, kiderül miért tartjuk ideálisnak a
távoli kis sziget falutársadalmát: mert semmit nem halmoz fel a kritikus tömeget
meghaladó mértékben - sem gazdasági, sem politikai hatalmat, sem természeti, sem
kulturális erőforrásokat nem mobilizál olyan tömegben, hogy az elszabadulva,
mintegy önálló életre kelve ellene fordulhatna és háborút eredményezne. A régi
kínai bölcsek által áhított örök béke egyszerű alapfeltétele mindenfajta
kritikus tömegű felhalmozás elkerülése. Nem azért, mert a túlzott gazdagság
morálisan káros lenne, hanem mert az egy ponton nem gazdagít, hanem szegényít
minket. Ellentétébe fordul és a tőkefelhalmozó kapitalizmus eredeti tőkénk
feléléséhez vezet. Ahogyan a túlsúlyos emberek is valósággal éheznek, nem csupán
lelkileg, hanem fiziológiailag is kimutatható módon - a fogyasztói "jólét" is
példátlan mértékű tömeges magányt, rossz közérzetet és depressziót eredményez.
A bolygófogyasztói "jólétben" élők apokaliptikusan rossz közérzete nem csupán a
lelkiismeret műve. Egyszerűen a sors megnyilvánulása, hogy a kritikus tömeg nem
boldogít - épp ellenkezőleg. A politikai reformokban vagy forradalmakban
megváltást kereső és ezzel nagy nevet szerző kultúrhéroszok számos verzióban
próbáltak válaszolni arra a kérdésre, hogy a megtermelt javakat hogyan lehet
igazságosan elosztani. A globális ökológiai válság ezt a kérdést is gyökeresen
átértelmezi. Mert hogyan lehetne igazságosan elosztani azt, amit igazságtalanul
vettünk el és amit "közjavaknak" nevezni enyhén szólva megtévesztő, ha egyszer
ökológailag lényegében lopott holmi.
Őseink legalább áldozatot mutattak be, amikor az aratással vagy más formában
elvették a természettől a megélhetésükhöz szükségesnek tartott javakat. Nem
azért mutattak be áldozatot, mert naivak és primitívek voltak, hanem mert nem
akarták közönségesen ellopni a természettől azt, amin megosztoztak. Ezért volt
szükségük a természet erőit megszemélyesítő istenekkel való áldozati
osztozkodásra, hogy legalább jelképesen adjanak valamit cserébe a természettől
elvett javakért. Ehhez képest sokkal naivabb és primitívebb a modern ember
rablógazdálkodása és vak ökológiai önzése, mely nyers erővel ragad el a
természettől a korábbinál sokszor többet és cserébe esze ágában sincs ökológiai
áldozatokat hozni - legfeljebb kizsákmányoló rendszere tökéletesítéséért és
"fenntarthatóbbá" tételéért hajlandó merőben egocentrikus áldozatokat hozni. Azt
is csak módjával.
Ősi törvény, a világgal egyidős, hogy a lopott holmin nem lehet igazságosan
megosztozni, sőt: sohasem lehet igazán a miénk. Ennek ezernyi megnyilvánulását
figyelhetjük meg a nyugati fogyasztói társadalmakban, ahol a természettől elvett
"javak" elfogyasztása éppen hogy nem válik az emberek javára. Sohasem lesz igazán
a miénk, amit a természettől eloroztunk. A globálfogyasztói barbárság
térhódításával ezért tűnik el fokozatosan minden kultúra, mint a természeti
javakkal élni tudó ember önuralmának és a természeti javak elsajátításának
kultúrája. A rablógazdálkodó "civilizált ember" pedig egyre lustább és a
mesterségekben, bármilyen tettekre lefordítható dologban egyre tudatlanabb és
tehetetlenebb lesz. Eladdig, hogy a központi szolgáltatórendszerek összeomlása
esetén a nagyvárosokban szinte senki nem tudna megcsinálni semmit, ami netán
elromlik - helyi kézműipar híján pedig hosszabb távon lehetetlen lenne az
elmaradó kínai iparcikkszállítmányok pótlása a használati tárgyak helyi
előállításával. A "modern" ipari társadalomban már szinte senki nem tanul
mesterséget, az iparosok is csak a globális termékek beépítéséhez és cseréjéhez
többé-kevésbé értő szolgáltató technikusok, de csinálni már gyakorlatilag senki
nem tud semmit. A fogyasztói társadalom a totális passzivitás és tehetetlenség
társadalma. Olyan mint egy lusta, elkényeztetett kölyök, aki egzisztenciális
frusztrációját és tehetetlenségét legfeljebb rombolás formájában fordítja
tettekre.
A kritikus tömeget messze meghaladó mértékű ipari termelés példátlan méretű
városokat és példátlan mérvű urbanizációt eredményezett, a természetellenes
tömegben és természetellenes módon koncentrált populációkat pedig súlyosan
környezetterhelő tömegtermeléssel kellett táplálni. Az ipari forradalom
"fejlődése" klasszikus példája az ördögi körnek: az iparosítással megteremti
irreálisan nagy tömegek táplálásának, elszállásolásának, dolgoztatásának és
szórakoztatásának ipari feltételeit és egyúttal ennek irreális "igényeit" is.
Nemcsak a gyáripart termelte ki, hanem a prolinegyedeket a bennük lakó prolik
millióival együtt. Ne felejtsük, hogy az ökokatasztrófa meghatározó
tényezőjeként az ipari forradalom biztosította ki bolygónk demográfiai bombáját!
A modern nagyvárosokkal együtt kitermelték a modern városi lét egyre
virtuálisabb ideálját, mely a tömegtermelés és tömeges fogyasztás
természetellenes "igényeire" épült. Ugyanakkor kezdettől érződött, hogy valami
nem stimmel, amikor szennyvízcsatornává váltak a folyók. A nagyvárosi zajban és
koszban, az agresszivitást végletekig fokozó tömegkoncentrációban kezdettől
érződött az egész globális folyamat vészterhessége. Éppen ezért kellett
létrehozni a médiát mint külön iparágat, mint a rendszerpropaganda
hazugságiparát, mely a látszat fenntartásával elterelte a tömegek figyelmét az
ökológiailag egyre katasztrofálisabb lényegről. Az ipari "fejlődés" illúzióját
így a XX. század végéig sikerült fenntartani és csupán a harmadik évezred
kezdetével omlott végleg össze.
Igazságosan szétosztani csak az igazságosan előállított javakat lehet, a
természettől elragadott ökológiai zsákmányt viszont közjavaknak tekinteni is
rendkívül káros. Megoldást csak a természetes önszerveződés példáját követő
demokrácia jelenthet, mely a globalizáció teljes dezintegrációja után az ősi
kultúrákhoz hasonlóan magától megteremtheti a környezetével összhangban élő
létformákban ismét természetessé váló elosztást, gazdaságilag éppúgy, mint a
közhatalmat illetően. Ennek elsődleges feltétele, hogy a gazdasági felhalmozás
és a politikai integráció sehol se haladja meg a kritikus tömeget. A klasszikus
görög demokrácia démoszának és az óceániai szigetek faluközösségeinek irányadó
mérete pedig, aligha meglepő módon az a közösség, melynek tagjai legalább
látásból ismerhetik egymást. A megoldás sokkal egyszerűbb mint mi magunk - így a
bonyodalmak oka sem a külvilágban vagy másokban keresendő, hanem magunkban.
Ahogyan a megoldás is.
Kiegészítő megjegyzések:
A média nem ex nihilo gyárt virtuális világot, hanem a közben elfogyasztott
valódi helyett, aminek nyilvánvaló funkciója, hogy elterelje a figyelmet a
képzelt fejlődés és a vélt komfort valódi áráról. Nehogy véletlenül az alaposan
függővé tett fogyasztóknak diszkomfort érzést okozzon a realitás, ami helyett a
lakásokban folyamatosan működő tévék és az internet házhoz szállítják a
legkomfortosabb más-világot. A képernyők hideg gagyi-tüzének hamis világa és
mátrix-melege tölti be a tömegek otthonait.
A tévé és a mozi egyértelműen a vallás bálványai és ikonjai helyére került. Az
internettel együtt minden korábbi vallásnál hatékonyabban hitetik el, hogy az ő
ikonjaik mutatják az igazibb, boldogabb világot, illetve a reklámok fogyasztói
túlvilágába vezető utat, míg a természet világa csak árnyékvilág. A média mint
hazugságipar minden korábbi vallásnál inkább vált a népek ópiumává és minden
korábbi rendszerpropagandánál hatékonyabban manipulál, leginkább éppen azáltal,
hogy már észre sem vesszük propaganda-funkcióját. Mindez lényegét tekintve
egyáltalán nem új jelenség: a vallások a kornak megfelelő éppen legmodernebb
eszközök alkalmazásával alapvetően ugyanígy hitették el a tömegekkel évezredek
óta, hogy az igazi világ az ő virtuális világuk, azaz valamilyen túlvilág és nem
a természeti világ. A globális média (tévék, mozi, internet, rádiók és
nyomtatott sajtó) így a globalizáció vallásaként funkcionál. Nem valláspótlék,
hanem világpótlék. A közben elfogyasztott valódi helyett.
Ugyanakkor semmi sem természetesebb mint, hogy minden ember, sőt: feltehetőleg
minden lény teljes világtapasztalattal bír. Bármilyen érdemi médiademokrácia
ennek felismerésével és következetes tiszteletben tartásával kezdődne. Ehelyett
a modern média létének értelme, hogy úgy tegyen, mintha mi mind alulinformált
bárgyú idióták volnánk (amivé általa válunk!) és persze neki kellene kinyitni a
csipánkat, mindenről megfelelően informálni minket és megmutatni az igazi
világot. Mely, mint ismeretes, a virtuális. A média világa. Sosem volt nagyobb
hazugság a földön, de az is igaz, hogy sosem volt ilyen nagy szükség a valós
bolygófogyasztói folyamatok elleplezésére.
Hogy akkor a média miért kezdett annyit beszélni az ökológiai válságról? Hogy
megint ő beszéljen róla és csakis tőle tudjuk meg helyzetünket, a
világhelyzetet! Őáltala, ővele és őbenne - ismert liturgikus fordulattal szólva.
A legprofibb hazugság, mikor magát az igazságot sikerül hazugsággá
transzformálni azzal, ahogy, aki és amiért mondja. Mint amikor a diktátor némi
bűnbánatot tart, hogy megtarthassa hatalmát.
A média nagy transzfigurációja profánabb változatban lényegében ugyanaz, mint
amit a római katolikus vallás legfőbb misztériumának és a hit szent titkának
nevez: az átváltozás, mely a világteremtő lényeget feltárja és megmutatja az
igazi világot, illetve annak kapuját. Na pont ez a tévé, az internet a mozi és
minden reklám: kapu a fogyasztói túlvilágba, mely egyben igazi világunkat is
megmutatni hivatott. És persze egyedül ő mutatja meg. Csakis ő.
Közben pedig senkinek sem lenne szüksége arra, hogy valamilyen média vagy más
guruk megmutassák és megmondják neki milyen a világ, hiszen pontosan ez az, amit
természettől mindenki tapasztal, amit igazán tud. Egészen addig, amíg le nem
hazudja valamilyen vallás vagy média a feje fölül a csillagokat (hogy gagyi
sztárokkal helyettesítse) és amíg el nem térítik attól, hogy szívére hallgasson
és ne valamilyen rátukmált morálra... ami egyszóval a külső és belső természettől
való elidegenedés. Na így lehetséges, hogy a természetközeli létben élő és
dolgozó emberek ("józan paraszti ésszel") sokszor jobban átlátják a világ "nagy
összefüggéseit" és a politikai intrikák mögötti valót, mint azok, akik a média
megmondócskáiktól próbálják megtudni és gyorsan tovább pletykálni az épp
aktuális tutit.
Az, hogy a demokrácia kezdettől törzsi rendszer és máig valamilyen démosz-elit
uralma a nép felett, nem csupán azt tárja fel, hogy a vélt fejlődés mennyiben
virtuális (képzelt) fejlődés, hanem általánosabb érvénnyel is bír. Kiderül
belőle, hogy az emberi történelem egész folyamatának minden hatalmi harcában,
átalakulásában és háborújában felismerhetjük a törzsi rendszer továbbélését és
törzsi háborúkként érthetjük meg... Az internacionalista ideológiák mögött például
valamilyen birodalmat építő dinasztia nemzetek fölötti uralmat célzó törekvéseit
ismerhetjük fel, ahogyan egy domináns törzsi elit uralkodik más törzsek felett.
Ilyen törzsi szövetség a globalizáció angolszász impériuma, melynek popzenéje,
mily meglepő az angol folklórra épül. A törzsi dominancia talán legárulkodóbb
megnyilvánulása, hogy milyen nyelvet beszélnek az adott országban. A nyíltan és
archaikusan törzsi világban, pl Afrikában láthatjuk, hogy az önálló törzsek
saját nyelvet beszélnek. Minden nyelv törzsi nyelv, de az alávetett törzsek
átvehetik a domináns törzsi nyelvet. Régebben a görögöt vagy latint, ma az
angolt, holnap a mandarint.
Mindenhol valamilyen törzsi elit uralkodik tehát. Amikor pedig azt mondják, hogy
legyen Irakban vagy Kelet-Európában is demokrácia, ez törzsi uralmuk
kiterjesztését és saját dominánsnak tartott kultúrájuk uralomra juttatását
jelenti az adott törzsek területein. Nem is lenne ez olyan nagy baj, ha egészen
nyíltan vagy csupán erőből történne (mint a modern kor előtt) és nem azzal a
hazugsággal, hogy így valósulna meg a világszabadság, a lehetséges világok
legjobbika.
Először körülbelül olyan furcsának tűnhet a világtörténelem újraolvasása
eredendően törzsi logikája szerint, mint a freudi álomfejtés, de nem kevésbé
tanulságos...
Elérhetőség a következő címen: pungorgy kukac freemail pont hu