A film problémája
A FILM PROBLÉMÁJA
A film mint a világfogyasztás médiuma
és mint ökológiai probléma
Vajon mennyire fenntartható iparág a film? Ne legyen furcsa a kérdés, mivel a
filmipar és a belőle létrejött médiavilág meghatározó szerepet játszott a
nyugati fogyasztói modell globalizációjában, ezáltal pedig az ökokrízis
kialakulásában. Ennél keményebben is meg kell tudnunk fogalmazni a kérdést, mert
a filmipar és a média tette a fogyasztói modellt kifejezetten világfogyasztássá,
amennyiben a film révén válhatott a történelemben példátlan módon a világ
valósága részben virtuális, részben valós fogyasztás tárgyává. Amikor filmet
nézünk világot fogyasztunk. Ha pedig a világfogyasztás alapjában problematikus
és fenntarthatatlan, ebben a filmnek és a médiának kiemelt felelőssége van. Nem
másért, hanem pontosan ezért kapott központi szerepet a film az ipari társadalom
totális kifejlődésében és a modern ideológiák, a fasizmus, a kommunizmus és a
nyugati típusú fogyasztói kapitalizmus rendszerpropagandájában.
Épp ideje tehát kicsit komolyabban beszélni és gondolkodni a filmről, félretéve
sok naivitást és a mélyen beidegződött előítéleteket. Ehhez nem elég csupán a
film által felvetett problémákról beszélni, hanem magáról a filmről mint emberi
jelenségről és mint problémáról kell tudnunk szabadon gondolkodni.
A film problémája tulajdonképpen a szabadság problémája. Mert nagyon nem
mindegy, hogy azt tartjuk szabadságnak, mikor természetünket követjük (mint
például a klasszikus értelemben természetet "utánzó" művész vagy a természetet
követő bölcs) vagy azt tartjuk szabadságnak, hogy természetünk és természeti
valóságunk elől menekülünk valami virtuális világba - olyannyira, hogy ezt akár
azzal is készek lennénk megideologizálni, hogy ez a menekülés a mi természetünk
része volna, vagy valamilyen eredendő esendősége, netán bűnössége. Választani
kell tehát a természetet követő és az előle menekülő szabadság között, és ha van
ökológiai döntés, ez mindenképp az. A film és a média szabadságképe egyértelműen
az utóbbit szuggerálja, de bárki bármikor szabadon dönthet a természet követése
mellett. Ugyanez azonban nemcsak egyéni döntés lehet, hanem kollektív (pl.
politikai, gazdasági, kulturális) döntés is. Amikor pedig maga a válság sem
egyéni, hanem globális - ami az ökológiai válság esetében egyértelmű,- akkor
logikus, ha kollektív megoldást keresünk.
Egyáltalán nem valamilyen rossznak vagy velejükig gonosznak vélt filmek káros
hatásairól van itt szó, még csak nem is a sznob felsőbbséggel elítélt tévéről,
amihez képest a művészi mozi micsoda értékeket hordozna. Szó sincs ilyen
közhelyes különbségtételekről, hanem pont az válik kérdéssé, ami a közhelyes
álviták miatt sosem szokott, hogy alapjában mi is a film mint emberi jelenség. E
tekintetben pedig eredendően semmilyen, ismétlem semmilyen különbség nincs jó és
rossz film vagy művészmozi és gagyitévé között, mert mindegyik közös
ismertetőjele, hogy film és alapvető mentális hatásmechanizmusa ugyanaz. Ahogyan
az emberi természethez és a világhoz való viszonya is alapjában ugyanaz a
világvetítő virtualizálás. Mindegyik film az épp adott valódi (természetes)
világhoz képest vetít valamilyen virtuális más-világot. Ennek lényegét tekintve
pedig semmi különbség nincs a mozi, a televízió vagy az otthoni videózás között.
Sőt: a televízió és a videó kifejezetten a mozi továbbfejlődéseként jelent meg.
A szó szoros értelmében hazavitte a mozit.
A film mint emberi jelenség
Először érdemes tényszerűen tisztázni, mit csinálunk, illetve mi történik
velünk, amikor filmet nézünk. A film alapszituációja a vízió, vagyis az, hogy
gyakorlatilag ébren álmodunk, valamilyen álmot látunk. A modern korban ezért
egyáltalán nem tűnt el a látomások sok évezredes világa. Nemhogy
visszaszorította volna valami felvilágosult tudományos racionalitás, hanem épp
ellenkezőleg: minden korábbinál általánosabbá és meghatározóbbá vált. Ami
korábban kevesek kiváltságának tűnhetett, hogy látomásai lehetnek, abból most
valóságos dömpinget kap mindenki a moziban, videón és a nevében is víziót
közvetítő televízióban. Attól még, hogy erre nem gondolunk, vagy sohasem így
gondolunk rá, attól ez még nagyon is valós probléma, mert a mi filmvizionálásunk
egy külső szemlélő számára nem kevésbé furcsa vagy akár aggasztó jelenség lehet,
mint az, ha valakinek épp látomása van és hangokat hall. Ami lélektanilag
hallucinációnak számít. Nem árt néha egy természeti lény szemével kívülről
néznünk azt, hogy mit csinálunk és milyenek vagyunk, például amikor mozizunk. Ha
van ökológiai nézőpont, éppen ez lenne az.
Amennyiben nem félig éber álmodásként és vizionálásként értelmezzük a
filmnézést, csupán egyetlen archetipikus emberi szituációt ismerhetünk még fel
benne: a kukkolást, amikor valakinek az életét egy nyíláson keresztül meglessük.
Azonban ennek énkielégítő fantáziavilága alapjában ugyanúgy az éber álmodozás
vizionálásához kapcsolódik.
A film látványos technikai újdonsága miatt elfeledkeztünk arról, hogy emberi
jelenségként és mentális működésként egyáltalán nem tekinthető újdonságnak. Mi
is történik? Emberek a sötétben vágymegjelenítő álmokat látnak, félig éber
állapotban, egyfajta vízióként. A film tudatmódosító vágytükrözés. Technikai
működése lelki hatására nézve úgyszólván jelentéktelen, mert alapmechanizmusa
egészen ősi emberi jelenségekre épül. Bontsuk tehát elemi részeire, hogy jobban
megérthessük mentális működési mechanizmusát. Erre az analitikus metafizikai "varázstalanításra"
azért van szükség, mert amíg a hatása alatt vagyunk, képtelenség tényszerűen
megfigyelni és a jelenség egészét megragadni.
Tisztában vagyok vele, hogy a filmmel kapcsolatos legmélyebb előítéleteink
feltárása olyan brutális szembesítés saját illúzióinkkal, ami talán a freudi
analízisnél is hevesebb elutasítást provokál ki mindenkiből, de ez lehet
valamilyen sokkterápia része. Attól persze még nem hálásabb feladat, mint egy
elképesztő sármőrröl elmondani, hogy valójában soha senkit sem szeretett, hanem
mindenkit és mindent csak hódításnak tekint. Nem szeretni jött, hanem
birtokolni. Ennek leleplezése eleve hiábavalónak tűnhet, amennyiben legtöbben
épp ezt tartják benne vonzónak és csábítónak, pont ez sikerének és
népszerűségének kulcsa. Hogy mégis miben bízik vagy milyen alapon lép fel, aki
kérdőre vonja a sikeres sármőrt? Azon az alapon, hogy mégiscsak az igazság a
legnagyobb sármőr és a természet valósága a legnagyobb mozi.
A film mint természeti jelenség
Alapvetően két komponensből épül fel a film látványa: a camera obscura
sötétjéből és a vetítőgép fényéből, mesterséges világából. Mindkettő
mesterséges: a fény és a sötétség is. A természetes napfény melegségét a filmben
hideg műfény váltja fel, ami olyan alapvető eleme a mozinak, hogy még nappali
forgatásnál is szükség van rá. A filmfény nem szoláris (nem meleg), hanem
lunáris, pontosabban nem is természetes lunáris fény, hanem steril reflexfény. A
holdfény is visszavert napfény, de a reflektorok és a filmvetítő elektromos
fénye nem. Az odavert fény. Ez a mesterséges, hideg tüzű fény vetíti elénk a
mozi világát, melyből épp ezért szükségképp hiányzik, ténylegesen hiányzik a
természetes világ, a napfény minden melegsége, ahogyan valóságos álmaink, saját
(természetes) álmaink elevensége is ténylegesen hiányzik belőle. Az idegenség, a
hideg projekció abból adódik, hogy itt eredendően nem saját álmainkat látjuk,
hanem valaki, illetve valakik láttatnak velünk mátrix-álmokat, valamilyen előre
megrendezett víziót. Ehhez kell a hideg művilág párjaként a camera obscura
sötétsége, hogy mi sötétségben legyünk, amikor meglátjuk az elénk vetített
mozit. Ez a sötétség nem csupán a fény hiányát jelenti, hanem elsősorban azt,
amit a sötét moziban ülő embereket látva mindannyian tapasztalunk: a tömeges
magány vágyálmainak villódzását a homályban ülők arcán. Mindenki ismeri ezt a
különös szituációt, amikor késve érkezünk és a többiek filmnézését kívülről
látjuk, mintha olyan társaságba érkeztünk volna, ahol már mindenki betépve a
saját tripjében lenne, a saját mozijában vizionálna, de mi még nem vagyunk
betépve és inkább nyugtalanító számunkra az egész szituáció - már amíg ugyanúgy
be nem tépünk a többiekkel... Valami nagyon kísérteties dolog ez, amiről persze
nem szeretünk tudomást venni, ezért inkább helyünket elfoglalva a moziban minél
előbb és minél intenzívebben beleéljük magunkat az épp elénk vetített filmbe. A
hétköznapi valóságban is pontosan így szoktunk illúziókba menekülni.
Idegenkedünk szembenézni a valóval, ezért még idegenebb virtuális világokba,
mesterséges paradicsomokba menekülünk.
Valóság persze sokféle van: leginkább annyiféle, ahány a természet elemeiből
kialakulhat. Egészen más minőségű a tűz, a víz, a levegő és föld valósága. A
filmből a föld valósága az, ami teljesen hiányzik. A film földvesztő médium. Épp
ezért olyan problematikus ökológiailag. Meg azért, mert minden elemi valóságát
tekintve merőben virtuális. A film természetes hatásmechanizmusa a tűzbenézést
és a víztükörbe tekintést egyszerre imitálja. A képkockák pörgése pedig elemi
szempontból levegős mozgás, ahogyan a vetítéshez szükséges perspektíva is
egyfajta levegőperspektíva. A föld azonban teljesen hiányzik, elvész a film
virtualitásában. Ezért van az, hogy a földi életvalóságot a film minden
formájában derealizálja, akár fikcióra épül, akár dokumentumfilmről van szó.
A színházban ugyan színészek játszanak el jeleneteket, de az ott valóban
megtörténik mint játék. Valós emberek interakcióját látjuk. A filmben ugyanez
eleve, a médium jellegénél fogva derealizálódik (valótlanul). Ott minden
fiktívvé válik, még az egyenes adásban közvetített esemény is. Nemcsak azért,
mert sokszor kiderül, hogy valamiképp manipulálták (vagy mert nem is volt élő
adás, vagy a kamera "objektívje" félrevezető részrehajlással mutatta be az
eseményeket, mert például néhány törő-zúzó radikális tüntetőt mutatott a békésen
felvonuló civilek tömegei helyett). Ha szándékos manipuláció nincs is, a filmen
akkor is minden eleve elszakad földi valóságától és filmmé, vagyis anyagában
fiktívvé válik. Ezért a legradikálisabb cinéma vérité (igazság-mozi) is
elsősorban cinéma (mozi) - és végső soron is az. Hiábavaló műfajtévesztés
igazságot keresni benne. Az legfeljebb bennünk vagy a természeti valóságban
lehet.
Erről mindenkinek van saját élménye a családi események vagy utazások fotózása
és videózása kapcsán. Mert valaki vagy videóz, vagy részt vesz magában az
eseményben. A dokumentáló ember az adott helyzetben mindig idegen, sőt: az egész
helyzetet elidegeníti. Még akkor is, ha nem kezd el rendezőként dirigálni, hogy
ki hova álljon és mit csináljon a felvétel "kedvéért". Vajon miért emlékszünk
sokkal elevenebben azokra a szituációkra, mikor nem készítettünk felvételt, csak
egyszerűen ott voltunk? Ott tudtunk lenni, teljesen - mindenfajta pózolás
nélkül. Innen, a filmezés élethelyzet-elidegenítésének élményéből ismerhetjük a
"primitívek" ősi ösztönös megérzését, hogy a felvétel elrabolja a lelkét nemcsak
az embernek, hanem a szituációnak és a benne feltáruló világnak is. Nem a
semmiből készül az a fotó vagy videó, hanem ebből a furcsán elragadott helyzet-
és világenergiából.
Azt lehetne mondani, hogy a tények ilyen rideg rögzítése nem számol az ember
vágyainak nagyon is kedves és legitim törekvéseivel, hogy miért ne
szórakozhatnánk akár teljesen önfeledten és felelőtlenül. Ki tiltja meg, stb. No
és milyen távoli világokba pillanthatunk be ezáltal, mennyivel jobban
megismerhetjük a nagyvilágot. Még a képzeletünk is fejlődhet a mozival...
Az utóbbinál álljunk meg egy pillanatra: a gyerekpszichológiában már jó ideje
evidens konszenzus, hogy a mesék helyetti filmnézés kifejezetten káros a
képzelőerő fejlődésére nézve, sőt: kimondottan elsorvasztja a gyerekek
képzelőerejét. Mert a filmben nem ők maguk képzelik el a mese szereplőit, hanem
kész képet kapnak róluk. Passzívan. A képzelőerő e sorvadása pedig sajátos módon
egyre növekvő frusztrációhoz és egyre nagyobb képzeletpótlék-függéshez vezet.
Egyre inkább filmet akar nézni a gyerek, de ettől csak nő belső frusztrációja és
persze filméhsége. (Kell-e jobb bázis a filmiparnak?) A film, mint olyan,
nemhogy nem járult hozzá a képzelőerő fejlődéséhez, de kimondottan elsorvasztja.
Egyáltalán nem biztos, hogy a film megjelenése ugyanolyan világsiker lett volna
évszázadokkal korábban és természetközeli népeknél is, mint a nyugati
civilizáció nagyvárosi tömegei körében. Ahogyan a drogokat is használták a
hagyományos társadalmakban (pl. a kecsuáknál a kokaint a magashegyi munkához
vagy papi funkciókhoz), de az unatkozó polgárok mai fogyasztói drogozása és
függése lényegében ismeretlen volt. Nem lett volna rá "igényük".
Jobb, ha szerényen belátjuk: kifejezetten a nagyvárosi ember létére és vágyaira
szabott hallucinogén és álomgyár a mozi. Egy természetközeli életet élő ember
már a bezárt sötétben üléstől is ösztönösen idegenkedne, a valóságot utánzó
technikai vágytükrözés hideg virtuális világa pedig egyenesen rémülettel, páni
félelemmel töltené el. Nem alaptalanul. A természeti népek minden
emberábrázolást ösztönösen lélekrablásnak éreznek. Mi, magunkat "civilizáltnak"
tartó emberek sem természetünknél fogva fogadjuk el páni félelem nélkül
ugyanazt. Az ilyesmihez nagyon alapos előkészítés kell: a gyári, üzemi vagy
irodai munka (fiatalabbaknál az iskola) egész napos monotóniája, aztán a
tömegközlekedés magánya és végül a bérházak betonmagánya, a négy fal közé zárt
álmodozás, aminek persze a mozi lesz a messiása, a magányos nagyvárosi emberek
frusztrált vágyainak nagy kivetítője és illuzionistája. Aligha véletlen, hogy a
városi komfort középpontjában a tévé és a videó áll, mert ezáltal lehet
mentálisan menekülni a lelkileg és ökológiailag sötétkamrába zárt nagyvárosi
létből, az urbanizáció magánzárkáiból. A komfort (latinul confortare) eredendően
erősítést és vigasztalást jelent, amire oly nagy szüksége van a gyengéknek és
mindennapi létükben megkeseredetteknek - a természeti léttől elidegenedetten és
eleven emberi közösségekből kiszakadva élő nagyvárosi tömegeknek.
A filmnézés cseppet sem természetes dolog. A Crocodile Dundee című örökbecsű
tömegfilmben van egy pontosan idevágó jelenet: a cserzettbőrű hipermácsó
krokodilvadász kábé évente bemegy a dzsungelből a várost képviselő kocsmába és
ott persze bekapcsolja a világot képviselő tévét. Úgy két másodpercig nézi, hogy
valamilyen alakok villódznak a katódsugárcső felszínén és valami hang serceg elő
a dobozból, aztán azt mondja: "Tavaly is ez, ment." - és kikapcsolja. Ugyanazzal
a természetességgel, ahogy belenézett.
Az ő természeti létéből nézve minden műmozi, minden tele-vízió ugyanaz. Laposan
sercegő műfény és műhang. Valóságos természeti világának marginális és
jelentéktelen tényezője, ami csak azáltal válhat fontossá, hogy mi magunk nagy
jelentőséget tulajdonítunk neki valamiért. Annak okaira pedig, amiért ennyire
vágyunk a mozira a legkevésbé sem szeretünk gondolni.
Mi helyett nézzük?
Ha lehet, ne nagyon értsük félre egymást! Ennek a tabudöntögetésnek nem az a
célja, hogy bebizonyítsam milyen rossz dolog a film, hanem sokkal inkább arról
van szó, hogy esetleg vegyük észre milyen súlyos függésbe hoz, illetve mi
helyett van és mit veszíthetünk el a filmnézéssel. Valamit, ami
hasonlíthatatlanul jobb és fontosabb a film világánál. Milyen valóság helyett
választjuk a film virtuális valóságát? Például, mi lehet a különbség a moziban
randizás és a beszélgetés, meg az együtt sétálás, netán együtt főzés között?
Persze, hogy nem szünteti meg teljesen a mozi vagy a videózás az emberi
kapcsolatokat és a közösséget, ahogyan természeti lényünket sem törli el, mert
közben is próbálunk beszélgetni, de azért alapvetően "nem erről szól", sőt:
kifejezetten ellene hat. Mégis ideje elgondolkodni azon, hogy a legjobb filmnél
is mennyivel teljesebb élmény bármilyen valós emberi interakció vagy a
természeti lét élménye. Beszélgetni vagy játszani, együtt borozni, főzni vagy
sétálni, netán kirándulni, tábortűz körül együtt lenni. Nem a film után, ha még
marad idő, hanem helyette. Másképp mondva: együtt csinálni valamit mindig
pozitívabb élmény mint együtt nem-csinálni valamit, illetve ugyanabban a
sötétben ugyanazt az előre gyártott álmot látni, passzívan befogadni és
elfogyasztani. Mi a különbség? A baráti borozás vagy a szerelmes séta még akkor
is közös cselekvés, sőt: közösségformáló tevékenység, ha közben vitatkozunk vagy
nem mindig figyelünk másokra, de a filmnézés akkor is alapjában egotrip, ha
közben körbeadják a csipszet, a füves cigit, vagy ha szerelmesen fogják egymás
kezét.
Ennek strukturális oka és háttere a filmvalóság és a természeti világ
szerkezetének különbségéből adódik. A valóságban - furcsa módon a film
fikciójával ellentétben- mindig egyszerre jelen van több más lehetőség, sőt:
téridejében mindig több életlehetőség találkozik. Pont ezáltal több a természeti
valóság minden fikciónál, hogy míg a filmben a levetített dramaturgiai lehetőség
is rögzült (felvett) reália, a valóban minden lehetőség. Egyszerűen minden. A
természeti valóság hasonlíthatatlanul gazdagabb lehetőségekben, hiszen a film is
csupán egyik lehetősége - de talán a legveszélyesebb mind közül, mert a
leginkább kizárólagos igénnyel fellépő lehetőség. Amikor vörösbegyet látunk a
kertben, nem úgy von be a világába, mintha csak az lenne a világ és a valóság,
hanem szabadon hagy. Gyakorlatilag semmilyen más létmód nem lép fel azzal a
kizárólagos világ- és valóságpretencióval mint a film. Miközben semelyiknél sem
ennyire alaptalan vagy irreális ez az igény. A film mindig egy igazibb, valódibb
világ helyett hazudik nekünk valamilyen virtuális más-világot.
Amikor a mozi a valóság sokrétű szerkezetét próbálja leképezni, lineárisan
egymás után mutatja be különböző variációit egy adott helyzetnek. Azonban ezek a
valóságban nem egymás után, hanem egyszerre vannak jelen. Számos más,
kifejezetlen, sőt kifejezhetetlen lehetőséggel együtt. Ami a filmben a fikció
korlátlan lehetőségének látszik, valójában egy rögzített, megvágott és
kimerevített lehetőség-darabka a valóságból. A valóság ezer lehetősége
hasonlíthatatlanul izgalmasabb játéktér, mert mindig valamilyen cselekvésnek
nyit teret, míg a film kimerevített lehetőségét mindig alapvetően passzívan és
készen kapjuk, amivel kifejezetten nemcselekvésre (fogyasztásra) szoktat.
A mozi nemcsak passzivitása miatt mentális maszturbáció. Alapvetően egész
erotikája a kukkoló-maszturbáló fantáziavilág sémáját követi. Egyfajta
énkielégítő ego-trip. Ezért egyáltalán nem véletlen, hogy a mozi központi témája
és motívuma a szex. Pontosabban a szex mint agresszió (mint csábítás, mint
hódítás vagy mint sorsszerűen rabul ejtő love story), illetve az agresszió mint
szexi és vonzó jelenség. Persze, hogy mindenki a saját moziját látja bele a
filmbe, de épp ez benne a voyeurizmus és a maszturbatív karakter, ami magányos
tömeggé teszi a mozizókat. Minden mozi peep show, sőt: még az sem, mert nem élő,
amit kukkolnak benne. A kukkoló ember pedig cefetül magányos, ahogyan a mozizó
is. Persze a mozizás raffináltabb voyeurizmus a sima mezei kukkolásnál. Szörnyű,
hogy ketten saját mozijuk pörgetésével egészen másra gondolva is szexelhetnek,
közönséges énkielégítésre használva az épp ott levő másik embert. Valami nagyon
hasonló módon "közös" tevékenység a közös filmézés.
A filmipar mint magánygyár
A fogyasztói társadalom elsődleges terméke a magány, mert a magány mély
frusztrációjában élő embernek mindent, a legfölöslegesebb terméket és
szolgáltatást is el lehet adni, mivel olyan űr támadt benne, amit semmivel sem
tud kitölteni. Illetve csak azzal tudná, ha fogyasztói magányából kilépve
visszakerülne valamilyen természetes közösségi állapotba. A világfogyasztói
magány legfőbb előállítója pedig éppen a filmipar és a média. Vajon
belegondoltunk már, hogy a mozi és a hozzá kapcsolódó hangtechnikák
megjelenéséig minden emberi szituáció közösségi történésre épült?... A mozi
megjelenésével tértek át az emberek egy olyan társasági együttlétre, mely
lényegénél fogva különlét. Nem nekik játszó embereket néztek immár a színpadon,
hanem egy vászonra vetített mozit. Pontosabban először, a némafilm korszakban
még volt ott egy zongorista, aki kísérte a filmet, aztán már ő sem kellett, a
hangosfilm megjelenésével. Tulajdonképpen mozigépész és végül mozi sem kellett,
mert a tévé és a videó megjelenésével kiderült, hogy még a látszat-együttlét sem
szükséges a mozizáshoz. Ami először újfajta társasági térnek látszott, arról
további fejlődésével kiderült, hogy még a sötétben együtt ülők
látszattársaságára sincs szüksége. Lehet egészen egyedül is mozizni, sőt: ez a
világfogyasztói mozi végső célja, hogy mindenki magányosan mozizzon. A folyamat
természetesen bármikor megfordítható és éppen ideje megfordítanunk, mert
virtuális világdemóink és fogyasztói mátrixaink már ökológiailag olyan irreális
világtudathoz vezettek, hogy illene sürgősen visszatérni földi életünkbe.
Kijönni a világfogyasztói mozi-mátrixból és leállni a tudatmódosítással, mert
ökológiailag már junkie stádiumban vagyunk és ha nem állunk le, hosszabb távon
beledöglünk.
Mégis mennyiben volna művészet a mozi?
A legfőbb ellenérvet még nem említettük, hogy tudniillik a mozi művészet volna,
jelesül a hetedik. Bár Platón még a klasszikus művészeti ágaknak is felrótta,
hogy csupán az ideák másolatait másolják, amikor a valót ábrázolják - a mozi
ebben is újabb iterációt és távolodást hozott: immáron a másolatok másolatának
kópiájáról és annak művészi ambícióiról beszélünk. Ugyan érdekes a platóni
imitációs szempont, mivel a művészet legklasszikusabb definíciója szerint nem
más, mint a természet imitálása, de ne ragadjunk le ennél.
Érdekesebb szempont lehetne a film művésziségének problémájához, ahogyan Platón
a szofistát jellemzi, akinek művészete (pontosabban sajátos technikája, illetve
tekhnéje) leginkább abban áll, hogy elhitesse velünk milyen nagy művész. A
bölccsel ellentétben a szofista mindig másnak mutatkozik és meghatározó
tevékenysége, hogy ne lepleződjön le, illetve ne ragadhassuk meg valójában, mint
szofistát. Pontosan így viszonyul a film a klasszikus művészetekhez - mint azok
illuzionistája, mely gyakorlatilag minden hagyományos művészeti ágat felvonultat
és képvisel, de anélkül, hogy bármelyiket hivatásának tekintené. Mert a szofista
fő hivatása a pénzkeresés és az emberek megtévesztése hiszékenységükre
bazírozva.
Ez a klasszikus érvelés ugyanakkor engem sem győzne meg teljesen, minden
logikussága, szofisztikáltsága és merész pertinenciája ellenére. Vegyünk egy
másik szempontot, mely a film földvesztő jellegét bontja ki sajátos formában: a
film ipari termék és hiányzik, illetve elvész benne az, ami minden hagyományos
művészi megformálás alapja: a kézművesség. A filmet nem készítik, hanem
gyártják. Ipari termék. Még a fényképezésben is inkább megmarad a kézműves
jelleg - különösen a fotogrammok és egyéb kifejezetten kézműves előhívási
eljárások esetében. Még a fotó is inkább lehet műtárgy mint egy film kópiája,
bár kézművessége hasonlóan problematikus a klasszikus művészetekhez képest.
Persze az előadóművészeteknél is már erősen áttételessé válik a kézművesség és
az ehhez kapcsolódó mesterségbeli tudás, de a film már előadóművészetnek sem
tekinthető klasszikus értelemben, illetve semmilyen értelemben.
Médiuma még a fotónál is laposabb és technicizáltabb (illetve automatizáltabb).
A fotón legalább egy vékony szeletke marad valami földi valóból, de a film
gyakorlatilag egy képernyőre vetített kiterjedés nélküli foltokból álló izé.
Semmizé. Nem lehet felolvasni és megtanulni sem mint egy verset vagy eljátszani
mint egy zenét. Csak levetíteni lehet. Ha földvesztő jellegét átérezzük: a
semmiből a semmibe vetül. Merőben spektrális természetű, azaz a természeti lét
puszta kísértete. A klasszikus művészetekkel ellentétben nem imitálja vagy
újjáteremti a természetet, hanem kísérti.
A film a modern ipari társadalom par excellence terméke és vele együtt kerül
egyre mélyebb válságba, ahogy a valós természeti folyamatok és civilizációnk
virtuális önképe közötti növekvő feszültség egyre kritikusabbá válik. A film
finanszírozásánál, készítésénél és ideológiai funkcióinál fogva inkább ipar,
illetve a média mint legfőbb hatalmi ág része. Mindenfajta művészetnek voltak
ideológiai funkciói, de egyiknél sem váltak olyan módon és mértékben
elsődlegessé, mint a filmnél. Maga az ideo-lógia szó sem áll másból, mint képből
(idea) és szóból (logosz), illetve hangból, ami tökéletesen feltárja a film
ideo-lógiai természetét. A film a legtisztább formában megjelenő ideo-lógia és
ezért is minden korábbinál hatásosabb. A film tehát funkcióit és hatását
tekintve elsősorban ideo-lógiai iparág (a világfogyasztás médiuma, illetve
rendszerpropagandája) és nem művészet.
A film és a média mint a modernitás vallása
Hatalmi funkciójával szoros összefüggésben, a film sokkal inkább a modernizáció
globális vallásaként működik mint művészetként.
A film nem a semmiből "teremt" virtuális világot, hanem a közben elfogyasztott
valódi helyett, aminek elég nyilvánvaló funkciója, hogy elterelje a figyelmet a
képzelt fejlődés és a vélt komfort valódi áráról. Nehogy véletlenül az alaposan
függővé tett fogyasztóknak diszkomfort érzést okozzon a realitás, ami helyett a
mozik, a lakásokban folyamatosan működő tévék, home-videók és az internet
házhozszállítják a legkomfortosabb más-világot. A képernyők hideg gagyi-tüzének
hamis világa és mátrix-"melege" tölti be a tömegek otthonait.
A világhazugság tömeghipnózisával szemben a pusztán intellektuális kritika eleve
esélytelen. Hiába próbálnánk leleplezni a "spektákulum társadalmát" vagy ehhez
hasonlókat, mert a jelenség gyökerei sokkal mélyebbek és hatása nem csupán a
látszatot (látszólag) igénylő emberi természetre épül.
A tévé, a mozi és az internet világa egyértelműen a vallás bálványai és ikonjai
helyére került. A vallások hagyományos kommunikációs eszközeinél hatékonyabban
hitetik el, hogy az ő ikonjaik mutatják az igazibb, boldogabb világot (a Való
Világot), illetve a reklámok fogyasztói túlvilágába vezető utat, amihez képest a
természet világa csak árnyékvilág. Azonban a média -a vallásokkal ellentétben-
saját igazibb világát nem nyíltan és bevallottan hirdeti mint túlvilágot, hanem
úgy tesz, mintha kizárólagosan az övé volna a világ, mintha más valóság nem is
létezne. Ezért a vallások szabadgondolkodó kritikájánál sokkal szigorúbb kritika
illeti, mivel a média modern vallásként minden korábbinál hatékonyabban vált a
népek ópiumává és minden korábbi rendszerpropagandánál hatékonyabban manipulál.
Leginkább éppen azáltal, hogy már észre sem vesszük propaganda-funkcióját.
Mindez lényegét tekintve egyáltalán nem új jelenség: minden vallásnál
megfigyelhető, hogy a kornak megfelelő éppen legmodernebb eszközök
alkalmazásával alapvetően évezredek óta ugyanígy mobilizál tömegeket azzal, hogy
az igazi világ az ő virtuális világuk, azaz valamilyen túlvilág és nem a
természeti világ. A globális média (tévék, mozi, internet, rádiók és nyomtatott
sajtó) így egyértelműen a globalizáció vallásaként funkcionál. Nem valláspótlék,
hanem világpótlék. A közben elfogyasztott valódi helyett.
Ugyanakkor semmi sem természetesebb mint az, hogy minden ember, sőt:
feltehetőleg minden lény teljes világtapasztalattal bír. Bármilyen érdemi
médiademokrácia ennek felismerésével és következetes tiszteletben tartásával
kezdődne. Ehelyett a film és a modern média létének értelme, hogy úgy tegyen,
mintha nélküle mi mind alulinformált bárgyú idióták volnánk (amivé csakis általa
válunk) és persze neki kellene kinyitni a csipánkat, mindenről megfelelően
informálni minket és megmutatni az igazi világot. Mely, mint ismeretes, a
virtuális. A film világa. Sosem volt nagyobb hazugság a földön, de az is igaz,
hogy sosem volt ilyen nagy szükség a valós bolygófogyasztói folyamatok
elleplezésére a lehető legcsillogóbb-villogóbb látszatokkal. A metálfényű
sportautó-kasznik és a sztárok sminkcsillogása, a plasztikprotézisekkel és
fotókorrekciós programokkal "tökéletesített" női bálványtestek így a külső és
belső természet példátlan kifosztásának megideologizálását szolgáló stratégiai
látszatok. Közben pedig a külső és a belső természettől való globális
elidegenedés egyre nagyobb feszültségeket, egyre elviselhetetlenebb stresszt
okoz, ezért természetes állapotunk helyreállítása egyre sürgetőbb
szükségszerűségként jelenik meg.
Hogy akkor miért a média kezdett annyit beszélni az ökológiai válságról? Hogy
megint ő beszéljen róla és csakis tőle tudjuk meg helyzetünket, a
világhelyzetet! A legprofibb hazugság, mikor magát az igazságot sikerül
hazugsággá transzformálni azzal, ahogy, aki és amiért mondja. Mint amikor a
diktátor némi bűnbánatot tart, hogy megtarthassa, sőt: még jobban
demonstrálhassa hatalmát. Mert ugye kritikát is csak ő maga gyakorol,
teljhatalma részeként.
A film nagy átváltoztatási valóságshowja profán változatban celebrálja az
átváltozás nagy misztériumát, mely a világteremtő lényeget feltárja és
megmutatja az igazi világot, illetve annak kapuját. Pontosan ez a tévé, az
internet a mozi és minden reklám: kapu a fogyasztói túlvilágba, mely egyben
igazi világunkat is megmutatni hivatott. És persze egyedül ő mutatja meg. Csakis
ő.
Közben pedig senkinek sem lenne szüksége arra, hogy valamilyen média vagy guruk
megmutassák és megmondják neki milyen a világ, hiszen pontosan ez az, amit
természettől mindenki tapasztal, amit igazán tud. Egészen addig, amíg le nem
hazudja valamilyen média a feje fölül a csillagokat (hogy gagyi sztárokkal
helyettesítse) és amíg el nem térítik attól, hogy szívére hallgasson a rátukmált
"politikailag korrekt" morál helyett... Így lehetséges, hogy a természetközeli
létben élő és dolgozó emberek "józan paraszti ésszel" sokszor jobban átlátják a
világ nagy összefüggéseit és a médiaintrikák mögötti valót, mint azok, akik a
média megmondócskáiktól próbálják megtudni és gyorsan tovább pletykálni az épp
aktuális tutit.
A film problémája Tarkovszkijnál
A megváltás, illetve a világ valóságossága a filmben leginkább Tarkovszkijnál
válik kérdéssé. Egész munkásságában központi probléma a film művészi és messiási
küldetése, illetve valóságának mibenléte, de leginkább mégis a Sztalker vált
ennek példázatává. Ezért, ha van film, melynek példáján konkrétan megérthető a
film problémája, a Sztalker az.
A film problémája először az a filmben megjelenő Zóna, melybe nem szokás, sőt
közhatalmilag tilalmas behatolni. Ez a film mégis azzal kezdődik, hogy hősei
belépnek a tilalmas területre: a film világában valami valóságost keresnek. Sőt
igazságot és megváltást.
Tarkovszkij sztalkere ugyanakkor maga sem megy be a Zónában keresett megváltó
camera obscurába, a sötétkamrában világot gyújtó Szobába, de a Tudós és az Író
sem jut többre vele. A film a sztalker otthonából indul, a valóságos szobából,
ahol feleségével együtt alszanak. A feleség ugyan mindvégig otthon, azaz
valóságos szobájukban marad (nem megy el a Zónába vagyis a film világába, nem
keresi máshol a valóságot, mint ahol adva van) és ezzel paradox módon egyedül ő
az, aki megteszi a "döntő lépést", de közben magára marad az életvalóságban és ő
is boldogtalan lesz.
Egyedül hiába lépünk be a camera obscurába, mert szabadulást, üdvöt csak az
hozhat, ha ki tudunk lépni onnan, vissza a természetbe. Ha benövi a vegetáció a
Zóna tankjait és a forgatás kameráit egyaránt. Ha a tárgyiasításból (az objektív
általi leképezésből) visszajutunk a személyesítés világába. Mert ha ezt nem
tesszük, különös képességeink kifejlődése mellett úgy járunk, mi nézők, mint a
sztalker gyermeke: nem fogunk tudni járni. Természetünk megnyomorodik.
Elveszítjük természeti életünk legalapvetőbb képességét, illetve képességeit.
Ezáltal Tarkovszkij, ahogyan a Tükörben is, megteszi a legtöbbet, amit
filmrendező tehet: figyelmeztet a veszélyre, sőt: elvisz a film világának végső
határáig és a személyes exisztencia világának küszöbéig, de a valóságba, mint
természetünkbe csak saját szabad döntésünkkel juthatunk el. A filmtől
függetlenül, sőt: a film világából határozottan kilépve és varázsa alól
felszabadulva.
Epilóg
Nagy naivitás azt hinni, hogy csak az beszélhet így a filmről, aki sosem
szerette és sosem értette. Éppen ellenkezőleg. A filmtől megválni, világát
radikálisan otthagyni és a hozzá képest először esetleg furcsán sivárnak, sőt
idegennek tűnő természeti világba, illetve a valós emberi interakcióba
visszatérni épp olyan nehéz, mint egy látszat-szerelemből kiábrándulni és
felismerni, hogy igazán szeretni egészen máshogyan lehetne. Egy világ látszik
összeomlani és mindent újra kell kezdeni. Ilyesmire egy ember éppúgy mint az
emberiség leginkább csak akkor szánja rá magát, ha úgyszólván nincs más
választása. Nem "jobb híján", hanem valami jobb érdekében.
Forrás: indymedia.
Szerző: Kardos Gábor.
Elérhetőség a következő címen: pungorgy kukac freemail pont hu